EnergaCAMERIMAGE to miejsce, w którym sztuka spotyka się z technologią, studenci rozmawiają ze swoimi mistrzami, a uczestnicy festiwalu poznają różne sposoby tworzenia magii kina. Platforma zrozumienia ponad wszelkimi kulturowymi, społecznymi czy politycznymi podziałami. Przestrzeń, w ramach której łatwo dostrzec różne odcienie piękna X Muzy. EnergaCAMERIMAGE nie polega jednak tylko i wyłącznie na oglądaniu filmów fabularnych i dokumentalnych, pilotów seriali telewizyjnych czy wideoklipów. I choć promuje technologiczne podejście do sztuki filmowej, nie jest festiwalem stricte technologicznym. Oferujemy Wam również całą gamę ciekawych paneli i seminariów, które warto wziąć pod uwagę, planując listopadowy pobyt w Toruniu.
Oto kilka wydarzeń, na które będziecie mogli przyjść w ramach EnergaCAMERIMAGE. Znacznie więcej znajdziecie w programie festiwalu.
Masterclass Eda Lachmana
Weź udział w masterclassie Eda Lachmana na EnergaCAMERIMAGE! Ucz się od laureata Nagrody za Całokształt Twórczości 2024 oraz legendarnego autora zdjęć, który pracował przy takich filmach, jak: Carol, Daleko od nieba i Przekleństwa niewinności, znanego ze współpracy z takimi reżyserami jak Todd Haynes, Ulrich Seidl i Paul Schrader. Trzykrotny nominowany do Oscara® Lachman zapisał się także w historii EnergaCAMERIMAGE, zdobywając cztery Żaby Konkursu Głównego - Brązową, dwie Srebrne oraz pożądaną Złotą Żabę za Carol. Nie przegap tej rzadkiej okazji, aby czerpać wiedzę od prawdziwego mistrza kina!
--------
Daj zauważyć się jako profesjonalny filmowiec
To już jedenasta edycja Get Noticed - panelu stworzonego z myślą o młodych adeptach sztuki filmowej, którzy stawiają pierwsze kroki w branży. Czworo przedstawicieli agencji talentów, zajmujących się reklamami i wideoklipami, ale też filmami długometrażowymi czy telewizyjnymi podpowie, jak wyróżnić się spośród rzeszy innych młodych zdolnych. Zapraszamy do skorzystania z tej wyjątkowej okazji do wymiany doświadczeń i spotkania z profesjonalistami. Get Noticed to praktyczna wiedza i szansa na rozwój kariery!
--------
Jakieś pytania? Panel dyskusyjny z Oliverem Stapletonem
Any Questions? to kilkugodzinny blok przeznaczony dla wszystkich uczestników pokazów, którzy zawsze chcieli zadać filmowcom parę ważnych pytań, ale nie mieli ku temu okazji. Pytania należy wysłać z wyprzedzeniem na adres [email protected]. Autorzy wybranych pytań będą mieli możliwość zadania ich podczas panelu. Dyskusję poprowadzi Oliver Stapleton, a w panelu udział wezmą uznani autorzy zdjęć. W zależności od indywidualnej dostępności poszczególnych twórców skład paneli może ulegać zmianom. Uczestnicy Any Questions? będą mieli dużo czasu na wyrażenie swoich opinii. Na każde z pytań przeznaczone jest mniej więcej 10 minut, nie jest to jednak ścisłe ograniczenie.
--------
Kinoko prezentuje: Mykyta Kuzmenko o wideoklipach
Mykyta urodził się, dorastał i zdobywał wykształcenie w Kijowie w Ukrainie, gdzie rozpoczął swoją karierę jako autor zdjęć, pracując nad teledyskami, filmami fabularnymi i dokumentami. W 2020 roku, wraz z długoletnim współpracownikiem, reżyserem Tanu Muino, rozpoczął współpracę z różnymi światowej sławy artystami, takimi jak Harry Styles, Dua Lipa, Lenny Kravitz, Rosalía i inni.
Podczas seminarium Mykyta podzieli się swoimi doświadczeniami, analizując kilka przykładów i refleksyjnie podchodząc do tematu, jak styl może się zmieniać w czasie w zależności od doświadczenia i konkretnego zadania. Omówimy różne aspekty techniczne pracy, a także koncepcyjne podejście do tej specyficznej formy sztuki.
--------
Masterclass Jarina Blaschke
Weź udział w masterclassie uznanego autora zdjęć Jarina Blaschke, podczas którego zagłębi się w swoją współpracę z reżyserem Robertem Eggers'em. Podczas panelu Blaschke opowie o swoim klimatycznym, wciągającym podejściu do filmów Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (2015), Lighthouse (2019), Wiking (2022) oraz nadchodzącego Nosferatu (2024).
Zagłęb się w jego unikalne techniki oświetlenia, kompozycji i narracji wizualnej, które ożywiają pełne grozy historie Roberta Eggersa.
--------
Z kamerą na froncie. Dlaczego dokumentowanie wojny jest ważne?
Seminarium Aldony Hartwińskiej o filmowaniu
rosyjskiej inwazji w Ukrainie
Dlaczego należy dokumentować wojnę? Dlaczego warto narażać swoje życie, by przekazać historię dalej? Czemu dokumentalista śpi z kamerą w ręku? Aldona, po dwóch latach pracy jako wolontariuszka, poznała rzeczy, o których ludzie mogą nie mieć pojęcia. Umie poruszać się po strefie działań wojennych, znając kody, szyfry, ścieżki, inne kanały komunikacji. Dlaczego w niektórych miejscach trzeba odpinać karty SIM? Czemu tryb samolotowy w telefonie jest konieczny na wojnie? Odpowiedzi na te pytania mogą ułatwić przeżyć na wojnie.
--------
Seminarium NFTS: Dlaczego warto iść do szkoły filmowej?
Dyskusja z udziałem byłych i obecnych studentów Narodowej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej (NFTS) prowadzona przez Olivera Stapletona BSC, współkierownika Wydziału Sztuki Operatorskiej oraz absolwenta tej szkoły. Brytyjska NFTS to jedna z najlepszych szkół filmowych na świecie, której absolwenci zdobywają międzynarodowe uznanie w branży filmowej we wszystkich dziedzinach, takie jak BAFTA i Oscary®. Panel będzie doskonałą okazją do zapoznania się z funkcjonowaniem renomowanej szkoły filmowej i skupi się na zaletach i wadach studiowania w szkole filmowej. Zachęcamy do zadawania pytań przez publiczność. Panel odbędzie się w ramach przeglądu etiud studenckich NFTS, gdzie zostanie zaprezentowany zestaw wyjątkowych etiud zrealizowanych przez studentów NFTS.
--------
Daddio: Siła technologii imersyjnej
To seminarium podkreśla integrację technologii immersyjnej w obecnym krajobrazie filmowym, z udziałem debiutującej reżyserki Daddio Christy Hall oraz uznanego autora zdjęć Phedona Papamichaela. Daddio zaczęło jako niemożliwy, mocno ograniczony niezależny film fabularny z presją budżetową i zaledwie szesnastodniowym harmonogramem zdjęć. A jednak tam, gdzie czysta wyobraźnia spotyka nieodkrytą innowację, Hall i Papamichael przyjęli nowoczesną technologię, aby stworzyć efekty wizualne w czasie rzeczywistym, czyniąc Daddio najczytelniejszym obecnym przykładem tego, jak magia współczesnego świata powoduje nową falę eksperymentów i eksploracji w kinie, dając twórcom filmowym narzędzia potrzebne do pełnego zrealizowania i ochrony swojej wizji.
--------
Masterclass Johna Mathiesona
Dołącz do uznanego operatora kamery Johna Mathiesona na ekskluzywnej lekcji mistrzowskiej podczas EnergaCAMERIMAGE, gdzie omówi swoją imponującą twórczość. Od rozległych krajobrazów i kameralnego dramatu w Gladiatorze, po wizualne opowiadanie w wyczekiwaną Gladiator II, Mathieson podzieli się swoim procesem twórczym, technicznymi spostrzeżeniami i sztuką stojącą za jednymi z najbardziej ikonicznych filmów naszych czasów. Nie przegap tej wyjątkowej okazji, by uczyć się od mistrza rzemiosła!