Full HD tło_Przegląd NFTS.jpg

PRZEGLĄD ETIUD STUDENCKICH SZKOŁY FILMOWEJ NFTS NA EnergaCAMERIMAGE

  1. EnergaCAMERIMAGE
  2. news
  3. przeglad etiud studenckich szkoly filmowej nfts na energacamerimge

Obok cieszących się ogromną popularnością Konkursu oraz Panoramy Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych, EnergaCAMERIMAGE co roku prezentuje dorobek studencki wybranej szkoły filmowej. Tym razem wybór padł na niezwykle utytułowany Wydział Operatorski brytyjskiej National Film and Television School (NFTS), której studenci regularnie znajdują miejsce w festiwalowym programie.

Image

Działająca od ponad 50 lat brytyjska szkoła filmowa National Film and Television School (NFTS), która wprowadza do przemysłu rozrywkowego nowe pokolenie kreatywnych liderów w obszarze filmu, telewizji i gier, ugruntowała swoją pozycję jako wiodąca na świecie kolebka wyjątkowych talentów.

 

Prestiżowy Wydział Operatorski prowadzi w Wielkiej Brytanii jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny, dwuletni kurs, zwieńczony przyznaniem tytułu Magistra Sztuk Pięknych. Nowe roczniki rozpoczynają studia każdego kolejnego stycznia. Wydziałem kierują cenieni w branży autorzy zdjęć, Oliver Stapleton (BSC) i Stuart Harris (BSC), dzięki którym studenci mają możliwość uczyć się od najlepszych mentorów w dziedzinie operatorskiej.  

 

Z każdym kolejnym naborem przyjmowanych jest tylko 10 studentów; rekrutacja jest zatem bardzo konkurencyjna i cieszy się zainteresowaniem na całym świecie. Kandydaci, którzy pozytywnie przejdą ten proces realizują intensywny program zajęć, który równoważy aspekty kreatywne z wiedzą techniczną. Dzięki warsztatom, ćwiczeniom praktycznym i kursom mistrzowskim, rozwijają umiejętności umożliwiające przekładanie narracji scenariusza na urzekającą oprawę wizualną. Kurs kładzie nacisk na współpracę i oferuje krytyczny wgląd w historię oraz ewolucję pracy operatora, kształtując wszechstronnie rozwiniętych profesjonalistów, gotowych odpowiedzieć na wymagania branży.

 

Studia magisterskie na Wydziale Operatorskim NFTS to coś więcej niż tylko kurs. To furtka umożliwiająca dołączenie do grona najbardziej rozchwytywanych autorów zdjęć na świecie. Absolwenci szkoły posiadają imponujące doświadczenie w pracy nad wieloma najbardziej prestiżowymi produkcjami przemysłu filmowego. Uznany operator Roger Deakins, który uczył się zawodu w NFTS, jest dwukrotnym laureatem Oscara® w kategorii zdjęciowej za obrazy Blade Runner 2047 oraz 1917. Debiut fabularny Molly Manning Walker pt. How to Have Sex zdobył Un Certain Regard Grand Prix na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2023 roku. Jakob Ihre jest z kolei laureatem Nagrody Emmy za najlepsze zdjęcia w serialu Czarnobyl, zrealizowanym dla HBO. Inni wyróżniający się absolwenci szkoły to m.in. Suzie Lavelle (Nowa nadzieja), Stephan Pehrsson (Wednesday) czy Vanessa Whyte (Ted Lasso), którzy regularnie współpracują z największymi studiami filmowymi, streamerami i nadawcami telewizyjnymi. Kształcący się na Wydziale Operatorskim NFTS twórcy zdobywali nagrody BAFTA, Royal Television Society, Złote Globy, a także wyróżnienia zarówno Amerykańskiego, jak i Brytyjskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych.

 

NFTS angażuje się także w projekty zwiększania różnorodności i wspierania słabo reprezentowanych grup w branży. W 2024 roku, współpracujący ze szkołą Netflix po raz trzeci z rzędu ufundował specjalne stypendium wspierające czarnoskóre Brytyjki pragnące studiować na kierunku operatorskim, którego celem jest przyczynianie się do rozwiązywania problemu nierówności i poszerzanie zjawiska równej reprezentacji płci za kamerą. Inicjatywa ta jest częścią nieustających starań NFTS o stworzenie przestrzeni promującej ideę integracji i zachęcenie kolejnych pokoleń kobiet do rozwijania swoich karier zawodowych w roli autorek zdjęć filmowych.

 

W miarę jak branża ewoluuje, Wydział Operatorski NFTS zapewnia swoim absolwentom kompetencje pozwalające im nie tylko adaptować się do zmian, ale też im przewodzić. Uzbrojeni w najnowocześniejszą wiedzę i niezachwiane fundamenty solidnego rzemiosła, przesuwają oni granicę opowiadania historii poprzez obraz, kształtując przyszłość branży i ugruntowując swoją pozycję wizjonerów kamery.

 

Zapraszamy na projekcje i wydarzenia NFTS podczas 32. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCAMERIMAGE. Obok krótkometrażowych filmów studenckich autorstwa m.in. Urszuli Pontikos, Jakoba Ihre czy Lynne Ramsay, które zaprezentujemy w dwóch blokach programowych, zapraszamy także na Seminarium NFTS: Why Go to Film School?, które poprowadzi autor zdjęć, Oliver Stapleton.

 

W ramach przeglądu filmów będzie można obejrzeć:

 AZAAR

Image

Niosący silny przekaz film dyplomowy Myriam Raja, ze zdjęciami Michaela Filocamo, opowiada historię plemienia kobiet oczekujących powrotu mężczyzn z wojny. Losy Azaar, jednej z nielicznych młodych dziewcząt w wiosce, przeplatają się z losami jej matki, babki i reszty grupy, a bohaterka stopniowo poznaje prawdziwą cenę kobiecości. Etiuda nakręcona została w ciągu 8 dni w Hiszpanii. W 2020 rywalizowała o Nagrodę BAFTA dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego.

Reżyseria: Myriam Raja
Zdjęcia: Michael Filocamo
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2019

CHIŃSKI DZIKI ZACHÓD

Image

Dokumentalny projekt zrealizowany przez Ulę Pontikos (BSC) na taśmie 16mm. Z każdą zimą rzeka Yurunkash w zachodnich Chinach wysycha, odsłaniając stosy kamieni. To właśnie tam, pomiędzy skałami, kryje się prawdziwy skarb – nefryt, który jest czterdzieści razy cenniejszy od złota, a setki ludzi gromadzą się w korycie rzeki, przeczesując dno w jego poszukiwaniu. Premiera filmu miała miejsce w 2009 roku podczas Festiwalu w Sundance.

Reżyseria: Urszula Pontikos
Zdjęcia: Urszula Pontikos
Kraj i rok: Wielka Brytania, Chiny, 2008

CLOUD IN THE SKY, WATER IN THE GLASS

Image

Po odejściu ukochanej, Ming przestaje jeść ryż z kurczakiem, a Ling-Yuan nie może przestać pić sosu chili, gdy Daniel znika z jej życia. Czy to oni się zmienili, czy świat wokół nich? W tym wspaniałym filmie dyplomowym, reżyser Jaymz Wong i autorka zdjęć Suzie Lavelle (BSC, ISC) łączą dramat z komedią, składając hołd chińskiej i hongkońskiej kinematografii.

Reżyseria: Jaymz Wong
Zdjęcia: Suzie Lavelle
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2007

THE GIRL WITH TWO HEADS

Image

Nakręcona na taśmie 16mm etiuda powstała w ramach programu NFTS’ First Year Film i opowiada historię 18-letniej Anny, która eksplorując własną cielesność oraz pojęcie postrzegania siebie, próbuje zrozumieć co znaczy być kobietą z perspektywy dwóch różnych światów: jej tradycyjnie kobiecej matki oraz reprezentujących podobny światopogląd znajomych z siłowni. Obraz autorstwa Alany Mejía González otrzymał Nagrodę BSC za Najlepsze Zdjęcia w Filmie Studenckim.

Reżyseria: Betzabé García
Zdjęcia: Alana Mejía González
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018

PROCTER

Image

Etiuda Joachima Triera i Jakoba Ihre opowiada historię Charlesa Proctera, który będąc świadkiem śmierci nieznajomego w płomieniach, ku swojemu zaskoczeniu staje się częścią tej makabrycznej sceny. Mężczyzna dowiaduje się o nagraniu wideo z miejsca zdarzenia, na którym kamera uchwyciła także jego, a to co odkrywa na taśmie niepokoi go bardziej, niż sama śmierć obcej mu osoby. Procter to najlepszy film krótkometrażowy Festiwalu w Edynburgu. Był również nominowany do Nagrody EFA w analogicznej kategorii.

Reżyseria: Joachim Trier
Zdjęcia: Jakob Ihre
Kraj i rok: Wielka Brytania, Norwegia, 2002

SEA MONSTERS

Image

Film dyplomowy opowiadający o Alanie, który wraca do domu na urodziny matki. Wkrótce po przyjeździe między nim a ojcem zaczyna narastać napięcie. Początkowo Alan próbuje zignorować problem, ale szybko okazuje się, że wobec agresji ojca nie może pozostać obojętny. Zmusza go to do działania. Nakręcony przez duńskiego operatora, Stephana Pehrssona (BSC), film był w 2003 roku nominowany do Nagrody BAFTA dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego.

Reżyseria: Mark Walker
Zdjęcia: Stephan Pehrsson
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2003

SLAP

Image

Kolejna etiuda nakręcona na taśmie 16mm w ramach programu NFTS’ First Year Film, opowiadająca o nastoletnim bokserze, który odkrywa, że wyrażanie siebie za pomocą makijażu i kobiecego stroju daje mu poczucie wolności. Obraz bierze na tapet pojęcie męskości w świecie sportu z perspektywy jednostki próbującej zdefiniować swoje własne poczucie męskości. Film ze zdjęciami Sverre Sørdala był nominowany do Nagród BAFTA i BIFA dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego.

Reżyseria: Nick Rowland
Zdjęcia: Sverre Sørdal
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2014

SMALL DEATHS

Image

Ilustracja trzech etapów życia dziewczynki dorastającej na jednym z osiedli w Glasgow. Jest to etiuda dyplomowa Lynne Ramsay, która studiowała na Wydziale Operatorskim NFTS i odpowiada za oprawę wizualną dwóch rozdziałów filmu. Zdjęcia do trzeciego segmentu, zatytułowanego Joke, są natomiast owocem jej współpracy z Alwinem Küchlerem (BSC). Small Deaths zostało uhonorowane Nagrodą Jury dla najlepszego filmu krótkometrażowego podczas Festiwalu w Cannes w 1996 roku.

Reżyseria: Lynne Ramsay
Zdjęcia: Alwin H. Küchler, Lynne Ramsay
Kraj i rok: Wielka Brytania, 1996

UNTIL THE RIVER RUNS RED

Image

Film opowiada o Chloe, która wierzy, że jest jedyną córką Boga. Rodzice kochają ją, ale ukrywają przed światem. Wspomnienia z dzieciństwa dziewczyny układają się z czasem w inną narrację i odkrywają historię poszukiwania czerwonej rzeki, którą musi odnaleźć, aby wznieść się do nieba. Do stworzenia unikatowej oprawy wizualnej filmu, operatorka Annika Summerson (BSC) wykorzystała kamery 16mm, 8mm, Canon 5D oraz Mini DV, co w 2010 roku zaowocowało Nagrodą BAFTA w kategorii Najlepszego Filmu Krótkometrażowego.

Reżyseria: Paul Wright
Zdjęcia: Annika Summerson
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2010

Fundacja Tumult

Rynek Nowomiejski 28
87-100 Toruń

Kontakt

+48 56 621 00 19

+48 56 652 21 79

+48 56 652 21 97

[email protected]

© EnergaCAMERIMAGE International Film Festival 2024. All rights reserved.