SEMINARIA EnergaCAMERIMAGE 2023

  1. EnergaCAMERIMAGE
  2. archive
  3. seminaria energacamerimage 2023

EnergaCAMERIMAGE to miejsce, w którym sztuka spotyka się z technologią, studenci rozmawiają ze swoimi mistrzami, a uczestnicy festiwalu poznają różne sposoby tworzenia magii kina. Platforma zrozumienia ponad wszelkimi kulturowymi, społecznymi czy politycznymi podziałami. Przestrzeń, w ramach której łatwo dostrzec różne odcienie piękna X Muzy. EnergaCAMERIMAGE nie polega jednak tylko i wyłącznie na oglądaniu filmów fabularnych i dokumentalnych, pilotów seriali telewizyjnych czy wideoklipów. I choć promuje technologiczne podejście do sztuki filmowej, nie jest festiwalem stricte technologicznym. Oferujemy Wam również całą gamę ciekawych paneli i seminariów, które warto wziąć pod uwagę, planując listopadowy pobyt w Toruniu. 

Oto kilka wydarzeń, na które będziecie mogli przyjść w ramach EnergaCAMERIMAGE. Znacznie więcej znajdziecie w programie festiwalu.

 

– – – – – – – – – – – – – – – – –

 

Szuka <-> Inspiracja <-> Nauka

Czy Kopernik inspirował się architekturą? Czy książka lub film może zainspirować uczonych? A może potrafi tylko przybliżać ich sylwetki i opowiadać o osobistych dramatach? Ile jest prawdy naukowej w Hollywood? A może czarna dziura z Interstellar to tylko ciekawa grafika komputerowa, efekty specjalne i pseudonauka? Czy uczony może być jednocześnie artystą, a fizyk humanistą? Kopernikańska dyskusja astronoma i filmowca z publicznością o innowacyjnej myśli w ujęciu uczonych i artystów. Czy to dwa odrębne światy, czy też a uzupełniające się spojrzenia na tę samą rzeczywistość?

Z publicznością rozmawiają profesor Leszek Błaszkiewicz, astronom z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Walter Murch, montażysta oraz laureat Oscara.
Dyskusja będzie moderowana przez Jana Pomiernego, producenta filmów i wystaw, specjalisty od medialnej oprawy projektów naukowych.

Dyskusja towarzyszy sekcji filmowej Kopernik – Naukowcy – Odkrywcy – Marzyciele, zorganizowanej z okazji 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika.

 

 

Seminarium Billa Kramera, szefa Amerykańskiej Akademii:
Znaczenie tworzenia nowych instytucji kultury

Zapraszamy na seminarium z Billem Kramerem, Szefem Amerykańskiej Akademii Filmowej oraz jednym z twórców otwartego we wrześniu 2021 roku Muzeum Akademii poświęconego sztuce filmowej. Panel będzie poświęcony ważnemu, lecz wciąż traktowanemu po macoszemu zagadnieniu potrzeby zakładania nowych centrów kultury, by promować piękno, wartości oraz wielodyscyplinarność świata sztuki.
Zadaniem tego typu obiektów jest przyciąganie odbiorców szeroką ofertą nie tylko obcowania ze sztuką, ale także spędzania wolnego i wartościowego czasu. W niezwykle konkurencyjnym świecie, gdzie najdroższą walutą stał się czas, budowanie wielofunkcyjnych centrów pozwala rywalizować o uwagę osób zainteresowanych kulturą i sztuką z innymi mniej wymagającymi formami jej konsumowania.
Zdaje się, że trudno o lepsze miejsce dla tak wyjątkowego wydarzenia już Toruń, przyszły dom Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE.

 

Teledysk „Now and then” The Beatles na Festiwalu EnergaCAMERIMAGE,
prezentacja Piotra Metza

2 listopada ukazała się ostatnia piosenka The Beatles „Now and Then”. To ostatni utwór zespołu w którym możemy jeszcze usłyszeć Johnna Lennona i w którym udział miał także George Harrison. Dzień po premierze utworu swoją premierę miał także teledysk do tego wydawnictwa. W ciągu pierwszych 4 dni klip w reżyserii Petera Jacksona w serwisie You Tube wyświetlono ponad 22 miliony razy.

Podczas festiwalu EnergaCAMERIMAGE będziemy mieli okazję zobaczyć filmową ilustrację do ostatniego dzieła „The Beatles”. Projekcji towarzyszyć będzie spotkanie z jednym z najważniejszych i najbardziej cenionych polskich dziennikarzy muzycznych – Piotrem Metzem, dla którego piosenka „Now and then” będzie punktem wyjścia do rozmowy na temat twórczości legendarnej Liverpoolskiej czwórki.

 

 

Seminarium Petera Zeitlingera:
Metody dokumentalne w produkcjach fabularnych

Operacja świt oraz Mały Dieter chciałby latać opowiadają historię Dietera Denglera, który zostaje zestrzelony podczas Wojny w Wietnamie, a także jego pojmanie, więzienie, ucieczkę i misję ratunkową. W fabularnej wersji tej historii w postać Dietera wciela się Christian Bale. Porównując konkretne sceny przedstawiające jedną historię, Peter Zeitlinger opowie jak wraz z Wernerem Herzogiem wypracowali pomysł na dokument i jak te same sceny zostały przedstawione w filmie fabularnym.

Panel PSC & ZAPA: AI w kinematografii: kreatywność,
ochrona prawda i przyszłość autorów zdjęć w świecie sztucznej inteligencji

Otwarte seminarium poświęcone sztucznej inteligencji. Eksperci przedstawią istotne kwestie związane z prawem autorskim w kontekście sztucznej inteligencji, skupiając się na omówieni wyzwań stojących przed środowiskiem operatorów filmowych w tej dziedzinie. Kluczowym zagadnieniem, które zostanie poruszone, będzie przynależność praw autorskich do obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję.

 

Walter Murch o Koperniku, Panteonie oraz złotym podziale

Wielki twórca rachunku różniczkowego Gottfried Leibniz (1646-1716) napisał kiedyś, że „muzyka to przyjemność, jakiej dusza ludzka doświadcza przez liczenie, nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z liczeniem”. Zatem gdy mówimy, że podejmujemy jakąś decyzję intuicyjnie, z czym mamy faktycznie do czynienia? Czy wpływa na nas nasza podświadomość, czy jakaś wewnętrzna matematyka, jak sugerował Leibniz? A może jedno i drugie? A może coś jeszcze innego? Dlaczego Leibniz i Newton stworzyli rachunek różniczkowy niezależnie od siebie i prawie równocześnie? Co sprawiło, że Kopernik (1473-1543), rozpoczynając pracę w wieku około 27 lat, zerwał z obowiązującą od 1400 lat astronomią opartą na wizji Ptolemeusza 100 lat przed wynalezieniem teleskopu? Czy na jego podświadomość wpłynęła wizyta w 1500 roku w rzymskim Panteonie i geometria jego kopuły? Czy może bezpośrednio wpłynęło na niego ponowne odkrycie heliocentrycznych teorii Arystarcha (310-230 p.n.e.)? A może jedno i drugie? Dlaczego autorzy zdjęć tak często umieszczają oczy aktorów zgodnie z zasadą złotego podziału podczas kadrowania zbliżeń i średnich zbliżeń bez świadomego odwoływania się do matematyki? Gdy powstał portret Kopernika, dlaczego jego oczy również zostały umieszczone na obrazie zgodnie z zasadą złotego podziału. Krótko mówiąc: skąd pochodzi intuicja i jak kształtuje się równowaga pomiędzy świadomym a intuicyjnym podejmowaniem decyzji?

 

Seminarium Petera Zeitlingera: Więcej znaczy mniej

Technologia rozwija się w szybkim tempie, tak jak sztuka twórzenia filmów. Nasza kreatywność jest zniewolona przez technologiczne ograniczenia stworzone przez przemysł branżowy. Peter Zeitlinger zademonstruje proste rozwiązania złożonych problemów tego typuna kilku przykładach, a także wskaże jak myśleć nieszablonowo w kwestiach związanych z estetyką i kwestiami technicznymi.

 

Daj zauważyć się jako profesjonalny filmowiec

To już dziesiąta edycja „Get Noticed” – panelu stworzonego z myślą o młodych adeptach sztuki filmowej, którzy stawiają pierwsze kroki w branży. Czworo przedstawicieli agencji talentów, zajmujących się reklamami i wideoklipami, ale też filmami długometrażowymi czy telewizyjnymi podpowie, jak wyróżnić się spośród rzeszy innych młodych zdolnych. Zapraszamy do skorzystania z tej wyjątkowej okazji do wymiany doświadczeń i spotkania z profesjonalistami. Get Noticed to praktyczna wiedza i szansa na rozwój kariery! W panelu udział wezmą: Jonathan Silverman (intrinsic), Trevor Kossack (WPA), Meredith Emmanuel (EBComs) i Ellie Cook (Echo Artists).

Fundacja Tumult

Rynek Nowomiejski 28
87-100 Toruń

Kontakt

+48 56 621 00 19

+48 56 652 21 79

+48 56 652 21 97

[email protected]

© EnergaCAMERIMAGE International Film Festival 2024. All rights reserved.