HONORARY PATRONAGE OF THE PRESIDENT OF THE REPUBLIC OF POLAND ANDRZEJ DUDA
CO-FINANCED BY: THE MINISTRY OF CULTURE AND NATIONAL HERITAGE OF THE REPUBLIC OF POLAND, THE CITY OF TORUŃ AND KUJAWSKO-POMORSKIE REGION
Festiwal CAMERIMAGE, Kancelaria Adamczyk i Spółka Adwokaci i Radcy Prawni, Kancelaria Radców Prawnych Mikolcz Trowski i Wspólnicy sp. k., Kancelarie Adwokackie United Professionals, Kancelaria Radcy Prawnego Lucyna Sas-Swadźba, zorganizowali dziesiątą edycję panelu prawniczego CAMERIMAGE FORUM "X Muza a Temida".
Film jest nośnikiem nie tylko sztuki, ale także konglomeratem rozmaitych praw. W obrazie filmowym ścierają się zarówno prawa producenta, jak i współtwórców filmu oraz osób, których utwory lub dobra osobiste są "eksploatowane" w dziele audiowizualnym. Legalne połączenie wszystkich wkładów twórczych oraz respektowanie praw osób trzecich stanowi fundament niezakłóconego przez spory sądowe sukcesu komercyjnego przedsięwzięcia filmowego.
Prawo autorskie jest stosunkowo nową dziedziną prawa cywilnego. Jego fundamenty w znanym nam współcześnie kształcie powstały w XIX wieku z myślą o ochronie praw i interesów twórców. Od początku swego istnienia dziedzina ta wywołuje aż po dziś dzień liczne kontrowersje - przede wszystkim z uwagi na przejawiającą się w regulacji prawnej ciągłą walkę pomiędzy interesami twórców i interesami odbiorców ich dzieł. Jednocześnie regulacje prawnoautorskie wciąż próbują - z różnym skutkiem - nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i pojawianiem się nowych narzędzi i technik twórczych oraz nowych sposobów korzystania z twórczości i zagrożeń dla praw twórców związanych z coraz łatwiejszym i powszechniejszym dostępem do dóbr niematerialnych.
W tym roku nasi stali eksperci oraz uczestnicy formum zmierzyli się z następująca problematyką:
Radca prawny Lucyna Sas-Swadźba
„Muzyka w utworze audiowizualnym a prawo autorskie”
Muzyka stanowi zazwyczaj bardzo ważny element składowy filmu, czasem wręcz ścieżka dźwiękowa decyduje o atrakcyjności całego dzieła. Dlatego tak ważne jest, aby muzyka wykorzystywana była w utworach audiowizualnych zgodnie z przepisami a prawa autorskie jej twórców były respektowane. W swoim wystąpieniu zmierzę się z pytaniem kiedy muzyka jest utworem i komu przysługują prawa autorskie do niej, zastanowię się nad rozróżnieniem praw twórców muzyki stworzonej specjalnie do filmu i praw autorów dzieł, które powstały wcześniej i zostały w nim wykorzystane. Powiem też kilka słów o tym czym jest dozwolony użytek i domena publiczna, cytat muzyczny i co oznaczają pojęcia sampling czy cover licząc na zaangażowanie słuchaczy w dyskusję o problemach związanych z prawem autorskim w muzyce.
Pobierz prezentację TUTAJ
Adwokat Maciej Adamczyk et consortes
„Kobieta pracująca”, czyli granice wykorzystania cudzego dorobku we własnej twórczości.
Wspólnie z publicznością prowadzący postarają się odpowiedzieć na pytanie, gdzie przebiegają dość płynne granice pomiędzy inspiracją, opracowaniem i plagiatem. Wykładowcy postarają się unikać teorii i frazesów. Odpowiedzi poszukamy w dorobku polskich sądów. Kanwę dyskusji stanowić będzie głośny wyrok w sprawie Jerzy Gruza c/a Polkomtel, adwersarze będą jednak odwoływać się do innych znanych precedensów.
Pobierz prezentację TUTAJ
Adwokat Łukasz Niedziela - Kancelaria Adwokacka United Professionals
„Prawo autorskie w umowie pomiędzy producentem, a operatorem obrazu - aspekty praktyczne”
Umowa to formalny początek każdej profesjonalnej produkcji filmowej. Jej prawidłowe sformułowanie i zrozumienie to klucz do wolnej od sporów prawnych eksploatacji dzieła. Błędy popełniane na etapie zawierania umowy lub choćby odmienne rozumienie przez strony poszczególnych klauzul mogą skutecznie zakłócić, a w skrajnych przypadkach nawet zablokować dystrybucję filmu. Prezentacja ma na celu przybliżenie zarówno twórcom, jak i producentom praktycznych aspektów formułowania i rozumienia najważniejszych postanowień zawieranych przez nich umów. Przyjrzymy się jak z korzyścią dla obu stron uregulować w umowie majątkowe i osobiste prawa autorskie do efektów pracy operatora obrazu, ale znaczna część klauzul znajdzie też zastosowanie w umowach z innymi niż operator współtwórcami filmu.
Pobierz prezentację TUTAJ
Radca prawny Michał Trowski – Kancelaria radców prawnych Mikolcz Trowski i Wspólnicy
"Media społecznościowe. Czy link do filmu narusza prawo autorskie?"
Znaczenie mediów społecznościowych nieustannie rośnie. Korzystamy z nich każdego dnia. W każdej chwili do zasobów internetu trafia miliony chronionych prawem autorskim utworów, także filmów. Znajdujemy się już w zupełnie nowej rzeczywistości. Czy prawo nadąża za technologią ? Czy możliwe jest umieszczenie linków do utworów chronionych prawem autorskim? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas tegorocznego Forum.
Pobierz prezentację TUTAJ
HONORARY PATRONAGE OF THE PRESIDENT OF THE REPUBLIC OF POLAND ANDRZEJ DUDA
CO-FINANCED BY: THE MINISTRY OF CULTURE AND NATIONAL HERITAGE OF THE REPUBLIC OF POLAND, THE CITY OF TORUŃ AND KUJAWSKO-POMORSKIE REGION
Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej
OK