1. EnergaCAMERIMAGE
  2. podsumowanie 2022

Podsumowanie 2022

2022 zapowiedź Below The Surface, R. Zawierucha i J. Bławut , fot Witek Szydłowskii, @witekszydlowskifotografie.jpg
2022 Jordanki Gala zamknięcia Stephen Burum fot. Krzysztof Wesołowski @zyrwatorun.jpg
2022 Jordanki Q&A Sam Mendes fot. Krzysztof Wesołowski @zyrwatorun.jpg
2022_Jordanki_Semimarium_Vance_Burberry_Filip_Tuchowski_@phil_tuchowski_7.jpg

EnergaCAMERIMAGE 2022

Nagrody

KONKURS GŁÓWNY

Złota Żaba: Tár
zdj. Florian Hoffmeister
reż. Todd Field

Srebrna Żaba: BARDO, fałszywa kronika garści prawd
zdj. Darius Khondji
reż. Alejandro G. Iñárritu

Brązowa Żaba: Living
zdj. Jamie D. Ramsay
reż. Oliver Hermanus

*** *** ***

NAGRODA FIPRESCI

Nagroda Międzynarodowego Jury Krytyków FIPRESCI dla Najlepszego Filmu: BARDO, fałszywa kronika garści prawd
zdj. Darius Khondji
reż. Alejandro G. Iñárritu

*** *** ***

NAGRODY DYREKTORA FESTIWALU

Złota Żaba: Elvis
zdj. Mandy Walker
reż. Baz Luhrmann

Złota Żaba: Top Gun: Maverick
zdj. Claudio Miranda
reż. Joseph Kosinski

*** *** ***

KONKURS FILMÓW POLSKICH

Złota Żaba: Kobieta na dachu
zdj. Ita Zbroniec-Zajt
reż. Anna Jadowska

*** *** ***

KONKURS ETIUD STUDENCKICH SZKÓŁ FILMOWYCH I ARTYSTYCZNYCH

Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa - Złota Kijanka: Magdalena
zdj. Enrico Silva
reż. Michael Lazovsky
szkoła: American Film Institute Conservatory (AFI)

Srebrna Kijanka: Stwór
zdj. Ignacy Ciszewski
reż. Damian Kosowski
szkoła: Szkoła Filmowa w Łodzi

Brązowa Kijanka: Entreterrestres
zdj. Dani Benejam
reż. Lucas Parra
szkoła: Cinema and Audiovisual School of Catalonia (ESCAC)

*** *** ***

KONKURS DŁUGOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba: Kash Kash
zdj. Jonas Schneider
reż. Lea Najjar

*** *** ***

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba: Łyk benzyny
zdj. Adric Watson
reż. Jess Kohl

*** *** ***

KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP)

Złota Żaba: Love According to Dalva
zdj. Caroline Guimbal
reż. Emmanuelle Nicot

*** *** ***

KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP)

Złota Żaba: Love According to Dalva
zdj. Caroline Guimbal
reż. Emmanuelle Nicot

*** *** ***

KONKURS WIDEOKLIPÓW

Złota Żaba: Emmit Fenn Light That Shines Through
zdj. David Okolo
reż. Conner Bell

*** *** ***

KONKURS SERIALI TELEWIZYJNYCH

Złota Żaba: Ogrodnicy
zdj. Erik Wilson
reż. Will Sharpe

*** *** ***

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Złota Żaba: Elvis
zdj. Mandy Walker
reż. Baz Luhrmann

*** *** ***

KONKURS SPOTÓW REKLAMOWYCH “FUNDUSZE EUROPEJSKIE W KADRZE”
Organizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Najlepszy spot reklamowy do 45 sekund

Nagroda Główna: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego: Zmieniamy Łódzkie - Powrót rodziców na rynek pracy
Wyróżnienie: Województwo Podkarpackie: Fundusze Europejskie pomogą Ci znaleźć przepis na własny sukces
Nagroda Publiczności: Województwo Kujawsko-Pomorskie: Fundusze Europejskie: zmieniamy wspólnie nasz region

Najlepszy spot reklamowy do 3 minut

Nagroda Główna: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego: Odkryj Kujawsko-Pomorskie
Wyróżnienie: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie: Życie bez barier
Nagroda Publiczności: ex aequo Województwo Mazowieckie - Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych: Czarna Dama oraz Województwo Kujawsko-Pomorskie: Odkryj Kujawsko-Pomorskie

Nagroda Specjalna

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego: Fundusze Europejskie: zmieniamy wspólnie nasz region

*** *** ***

NAGRODY SPECJALNE 30. EnergaCAMERIMAGE

Nagroda za Całokształt Twórczości: Stephen H. Burum
Nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego dla Reżysera: Sam Mendes
Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Reżyserii: Baz Luhrmann
Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym: Alex Gibney
Nagroda za Awangardowe Osiągnięcia w Sztuce Filmowej: Ulrike Ottinger
Nagroda dla Reżysera za Wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Wideoklipów: Joseph Kahn
Nagroda za Osiągnięcia w Dziedzinie Wideoklipów: Vance Burberry
Nagroda Specjalna dla Scenografki: Sarah Greenwood
Nagroda Specjalna za Wybitne Osiągnięcia w Sztuce Aktorskiej: Andrzej Seweryn

Image

Plakat promujący 30. edycję festiwalu EnergaCAMERIMAGE
Projekt graficzny: Piotr Jabłoński

Wystawy

WYSTAWA "TUMULT W MALARSTWIE LAT 1979-1985 / MADE IN COLOGNE. MÜLHEIMER FREIHEIT"

CSW, Toruń, Kujawsko-Pomorskie, 13.11.2022 – 16.04.2023
Organizatorzy: Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE, Fundacja TUMULT
Partner: Centrum Sztuki Współczesnej “Znaki Czasu” w Toruniu
Partner Główny: Województwo Kujawsko Pomorskie

Więcej pod tym LINKIEMTUTAJ oraz TUTAJ

Wydarzenie było częścią projektu "Kujawy+Pomorze - promocja potencjału gospodarczego regionu - edycja II" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wystawa Tumult w malarstwie lat 1979-1985 / Made in Cologne. Mülheimer Freiheit to ekspozycja towarzysząca Festiwalowi Filmowemu EnergaCAMERIMAGE, która była pierwszą w Polsce prezentacją dzieł grupy niemieckich malarzy neoekspresjonistów działających w Kolonii w pierwszej połowie lat 80. Wystawę, której kuratorem był Marek Żydowicz, można było podziwiać od 13 listopada 2022 do połowy kwietnia 2023 roku.

Nowy ekspresjonizm niemiecki postrzega się jako jeden z ostatnich wielkich artystycznych ruchów XX wieku. Sukces młodych artystów zza naszej zachodniej granicy, których twórczość zyskała dużą popularność w latach 80., uznawany był za symbol powrotu w sztuce do malarstwa figuratywnego. Istotną rolę w ruchu tym odegrała formacja Mülheimer Freiheit, która wyróżniała się przyjaznym stosunkiem do wszelkich zjawisk artystycznych. Mówiono o artystach tej grupy – twórcy bez ideologii. Nazwa grupy pochodzi od adresu pracowni znajdującej się w podwórku zaniedbanej kamienicy położonej w pobliżu brzegów Renu, przy ulicy Mülheimer Freiheit nr 110 w Kolonii. W październiku 1980 roku zebrało się tam kilku malarzy, którzy potem wspólnie działali do 1984 roku. Stało się to za sprawą przygotowań do wspólnej wystawy, jaką zaproponował im Paul Maenz, właściciel niezwykle ważnej kolońskiej galerii, który stał się ich promotorem. Wystawę, otwarto ostatecznie 13 listopada 1980 roku. Niesamowity zbieg okoliczności sprawił, że wernisaż toruńskiego wydarzenia odbył się dokładnie 42 lata później!

Do grupy należeli Hans Peter Adamski, Peter Bömmels, Walter Dahn, Jiří Georg Dokoupil, Gerard Kever oraz Gerhard Naschberger. Twórcy Mülheimer Freiheit określali swoje malarstwo: „jako tanie, szybkie medium, które zaspokaja potrzeby bycia ze sztuką na co dzień, życia artystycznego, które jest również, ale nie tylko, romantyczne”. Działali bez jakichkolwiek założeń programowych, nie sformułowali żadnego manifestu, ani też nie mieli ambicji tworzenia własnej szkoły czy stylu. Odcinali się od sztuki zaangażowanej i polityki. Wobec malarstwa Mülheimer Freiheit nie można pozostać obojętnym. Ma ono swoje niekwestionowane miejsce w historii sztuki XX wieku i miało znaczący wpływ na niemiecką, ale i światową sztukę.

Toruniu zaprezentowanych zostało ponad 200 wielkoformatowych obrazów grupy, które wyróżniają się niezwykłą, ekspresyjną formą odwołującą się do estetyki art brut, graffiti, bad painting, punkowych fanzinów, muzyki nowofalowej czy zabazgranych ścian publicznych toalet.

Była to niepowtarzalna szansa by zobaczyć jak artyści TUMULTU malarskiego lat 80. w Kolonii stosowali techniki malarstwa gestu, kolażu, używania farb w sprayu, malowania murali. Obrazy te mogą wydawać się brutalne, agresywne, na pozór niestarannie skadrowane. Doskonale jednak oddają ducha czasów, w których powstały, czasów, gdy wypalił się już płomień euforii młodzieżowego ruchu końca lat 60., a świat po napaści Rosji na Afganistan ponownie pogrążał się w wyścigu zbrojeń i rywalizacji między dwoma światowymi mocarstwami. Czy czegoś nam to dziś nie przypomina?

Według Marka Żydowicza, kuratora wystawy „Twórczość artystów Mülheimer Freiheit była wyrazem spontanicznych reakcji wrażliwych młodych ludzi na otaczający ich świat drobnych zdarzeń osobistych i tylko czasem publicznych, tych o historycznym znaczeniu. Zjawisko Mülheimer Freiheit nie wyrosło z intencjonalnej kontynuacji różnych stylów ekspresjonistycznych. Jest unikatowe w swej pełnej akceptacji dla różnych zjawisk świata sztuki. To jest po prostu Ekspresjonizm Afirmatywny”.

* * *

WYSTAWA „RYSZARD HOROWITZ. FOTOKOMPOZYCJE 1969-2022”

CSW, Toruń, Kujawsko-Pomorskie, 13.11– 27.11.2022 oraz Fundacja TUMULT, 13.11.2022 – 2.12.2022
Organizator: Fundacja TUMULT

Więcej pod tym LINKIEM

Najbardziej rozpoznawalny na świecie polski fotografik, uznawany za jednego z pionierów fotografii reklamowej wziął udział w jubileuszowej edycji Festiwalu EnergaCAMERIMAGE oraz wernisażu retrospektywnej wystawy Ryszard Horowitz. Fotokompozycje 1969-2022. Podczas wydarzenia artysta nie tylko zaprezentował swoje najważniejsze prace, ale także spotkał się z gośćmi festiwalu i mieszkańcami Torunia.

Ryszard Horowitz był prekursorem stosowania efektów specjalnych w fotografii w czasach przed obrazowaniem cyfrowym. Wraz z rozwojem technologii tworzył kolejne dzieła, wykorzystując nowatorskie techniki i programy komputerowe. Stał się wzorem dla grafików i fotografów zajmujących się reklamą, jego prace wyznaczały światowe trendy i inspirowały kilka pokoleń fotografów. Horowitz to jednocześnie niezwykle interesująca postać, której życie, jak sam podkreśla w wywiadach, to gotowy scenariusz na film. Urodził się w Krakowie 5 maja 1939 roku, cztery miesiące później Polska znalazła się pod okupacją Niemiec hitlerowskich, a cała jego rodzina została aresztowana i była przetrzymywana w kilku obozach koncentracyjnych. Cudem przetrwała, a po zakończeniu wojny osiedliła się ponownie w Krakowie jako jedna z niewielu rodzin żydowskich. Ryszard Horowitz należy do najmłodszych ocalałych z Auschwitz. Uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, następnie studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w rodzinnym mieście. W roku 1956, w czasie krótkiej politycznej i kulturalnej odwilży w Polsce, kiedy rząd subsydiował nowatorskie, oryginalne formy artystyczne, Kraków stał się nagle ośrodkiem awangardowego jazzu, malarstwa, teatru i filmu. Horowitz, mając wtedy siedemnaście lat, w pełni korzystał z tego ożywienia i w konsekwencji zafascynowała go fotografia amerykańska. W roku 1959 – wyemigrował do Stanów Zjednoczonych i został studentem słynnego nowojorskiego Pratt Institute. W czasie studiów uzyskał stypendium u Aleksego Brodovitcha, wówczas jednej z najbardziej wpływowych postaci w kręgach grafiki wydawniczej i fotografii. Pracował w wielu instytucjach filmowych, studiach projektowych i fotograficznych a dowodem niezwykłej renomy jaką uzyskał w tamtym czasie było powierzenie mu stanowiska dyrektora artystycznego w jednej z największych i najlepszych agencji reklamowych na świecie nowojorskiej Grey Advertising. W listopadzie 1967 roku otworzył własne studio fotograficzne, które prowadzi do chwili obecnej. Fotografia jest dla niego nie tylko zawodem, ale i życiową pasją. Przez następne czterdzieści pięć lat jego prace były wystawiane, publikowane i trafiały do zbiorów na całym świecie. Ryszard Horowitz otrzymał wszystkie najważniejsze nagrody i tytuły przyznawane fotografom. Artysta w początkowej fazie swej twórczości stosował różne techniki fotografii, retuszu, wielokrotnego naświetlania klisz czy manipulacji w ciemni fotograficznej. W czasach gdy nie istniała technika komputerowej obróbki zdjęć osiągnął niezwykłe efekty estetyczne, wykreował kultowe dziś obrazy. Jego prace przedstawiają często surrealistyczne światy intrygujące grą znaczeń i symboli, które na długo pozostają w pamięci.

Ryszard Horowitz należy do grona najbliższych przyjaciół Festiwalu. Jego fotokompozycja stała się symbolem pierwszej edycji CAMERIMAGE w 1993 roku. Artysta brał wówczas udział w obradach jury konkursu, kształtując kryteria oceny obrazu w kompozycjach filmowych prezentowanych na Festiwalu. Goście drugiej edycji CAMERIMAGE mogli podziwiać wystawę jego dzieł, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. W kolejnych latach artysta jeszcze kilkukrotnie brał udział wydarzeniu jako gość i juror, a w 2015 roku po raz drugi zaprojektował festiwalowy plakat, tym razem dla wydarzenia, które odbywało się wówczas w Bydgoszczy.

Fundacja Tumult

Rynek Nowomiejski 28
87-100 Toruń

Kontakt

+48 56 621 00 19

+48 56 652 21 79

+48 56 652 21 97

[email protected]

© EnergaCAMERIMAGE International Film Festival 2024. All rights reserved.