WSPÓŁFINANSOWANIE: WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE, MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY, POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ, MIASTO BYDGOSZCZ ORAZ FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY
FILMY Z AUDIODESKRYPCJĄ I Z NAPISAMI DLA NIESŁYSZĄCYCH
01/11/18
W ramach nowej sekcji Wolność bez granic zaprezentowane zostaną filmy, których tematyka wiąże się z niezależnością i wolnością, przełamywaniem barier i granic – dosłownie i w przenośni.
Po raz pierwszy w historii Festiwalu osoby niewidzące i niesłyszące będą mogły w pełni uczestniczyć w projekcjach.
Pokazy zaplanowano na 11 i 12 listopada w bydgoskim Kinie ORZEŁ (MCK). Udział w projekcjach filmów prezentowanych w sekcji “Wolność bez granic” będzie bezpłatny.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
UWAGA: Na seanse z audiodeskrypcją, napisami dla niesłyszących i pętlą indukcyjną obowiązuje rezerwacja. Zapisy przyjmujemy do 9 listopada. Rezerwacje dotyczą WYŁĄCZNIE zestawów do audiodeskrypcji.
ZAPISY:
e-mail: rezerwacje@kulturabezbarier.org
tel/SMS: 793 996 475
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
300 Mil do Nieba
Dwunastoletni Grześ oraz piętnastoletni Jędrek postanawiają spełnić swoje marzenia o lepszym życiu i uciec na Zachód. Polską granicę przekraczają ukrywając się w podwoziu ciężarówki i trafiają do Danii, gdzie szybko zostają nakryci i odesłani do obozu dla uchodźców. Mimo nacisków, chłopcy uparcie odmawiają jednak powrotu do kraju. Z czasem ich losem zaczyna interesować się polska dziennikarka na stałe mieszkająca w Danii. To dzięki jej staraniom bohaterowie otrzymują ostatecznie azyl. Kobieta pomaga im także skontaktować się z rodzicami, którzy wcale nie namawiają synów do powrotu.
Reżyseria: Maciej Dejczer
Zdjęcia: Krzysztof Ptak
Produkcja: Zespół Filmowy TOR
Kraj i rok: Polska, Dania, Francja, 1989
Amator
Polska lat 70. Filip Mosz, zaopatrzeniowiec z małego miasteczka, kupuje kamerę, by uwieczniać kolejne etapy życia nowo narodzonej córeczki, jednak szybko wychodzi poza domowe tematy. Realizując za namową szefa jubileuszowy film o swoim przedsiębiorstwie, potem kolejne, odkrywa społeczną funkcję kina. Rozwija swoją pasję - zakłada klub amatorski, jeździ na przeglądy, współpracuje z telewizją - ale wkrótce poznaje też jej mroczną stronę; jego demaskatorskie materiały przynoszą więcej szkody niż pożytku.
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Jacek Petrycki
Produkcja: Zespół Filmowy TOR
Kraj i rok: Polska, 1979
Przypadek
Od tego czy 20-letni Witek zdąży na pociąg zależy, w jakim kierunku potoczy się jego życie. W pierwszym wariancie w ostatniej chwili wskakuje do wagonu, gdzie pozna ideowego komunistę, a w efekcie zaangażuje się w działalność partyjnej młodzieżówki. Drugi wariant to ten, w którym nie udaje mu się złapać pociągu, a za szarpaninę z SOK-istą zostanie skierowany do pracy przymusowej, gdzie pozna opozycjonistów i włączy się do pracy konspiracyjnej. W trzecim wariancie Witek spóźnia się na pociąg, ale nie zostanie też zatrzymany; wróci za to na studia, założy rodzinę, zrobi karierę naukową i nie zaangażuje się politycznie.
Film w wersji z 1981 roku, z przywróconymi fragmentami usuniętymi przez cenzurę.
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Krzysztof Pakulski
Produkcja: Zespół Filmowy TOR
Kraj i rok: Polska, 1981
Twój Vincent
Niektóre filmy są kręcone tak, że przypominają ruchome obrazy, malowane ruchem kamery, światłem i kompozycją kadru. Inne naśladują różne techniki malarskie, by opowiadać wymowne historie. Opowieść o młodym chłopaku, który zaczyna mieć obsesję na punkcie odkrycia prawdziwej przyczyny śmierci Vincenta van Gogha, jest dosłownie filmem-obrazem. Każda klatka została najpierw namalowana fizycznie, ręcznie, technikami słynnego malarza, a później przeniesioną w ramy animowanego filmu fabularnego.
Reżyseria: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Zdjęcia: Tristan Oliver, Łukasz Żal
Produkcja: BreakThru Films, Trademark Films, Centrum Technologii Audiowizualnych, Silver Reel, Odra-Film
Kraj i rok: Polska, Wielka Brytania, 2017
Z punktu widzenia nocnego portiera
Portret zatrudnionego w fabryce strażnika, fanatyka dyscypliny i kar za wykroczenia; człowieka, który lubi nękać innych ludzi, także poza miejscem swojej pracy. Bohater jawi się jako symbol postawy części zagorzałych zwolenników ówczesnego systemu; wprawdzie nie budzi odrazy, ale niepokoi swoimi totalitarnymi zapędami. Krytycy dopatrywali się w filmie wielu aluzji i podtekstów politycznych.
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Witold Stok
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF)
Kraj i rok: Polska, 1977