PATRONAT HONOROWY PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ANDRZEJA DUDY
WSPÓŁFINANSOWANIE: MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO, MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
Pierwsza edycja Festiwalu CAMERIMAGE odbyła się w dniach 22 - 28 listopada 1993. Z niewielką sumą pieniędzy do dyspozycji i praktycznie bez wsparcia z zewnątrz, mała grupa entuzjastów filmu spotkała się, aby powołać do życia swoją ideę. Zdawali sobię sprawę, że tak naprawdę wszystko zależy od właściwego posunięcia i dlatego postanowili sprowadzić dwóch gigantów sztuki operatorskiej: Svena Nykvista i Vittorio Storarooraz wielu reprezentantów największych stowarzyszeń operatorów. Publiczności Festiwalu zaprezentowano 42 filmy z całego świata. Krytycy i członkowie największych organizacji filmowców z Europy i Stanów Zjednoczonych wyselekcjonowało jedenaście filmów, które zostały zaprezentowane w Konkursie Festiwalu ze względu na artystyczną jakość zdjęć. Członkowie Jury w składzie: Vittorio Storaro (Przewodniczący; A.S.C., A.I.C.), Victor Kemper (A.S.C.), Ryszard Horowitz, Sławomir Idziak, Jerzy Płażewski, Witold Sobociński i Janusz Zaorski zmierzyło się z bardzo trudnym zadaniem przyznania Złotej Żaby, Grand Prix Festiwalu. Po burzliwych dyskusjach nagrodzony został Stuart Dryburgh za Piano, podczas gdy Srebrną Żabę otrzymał Gu Changwei za Farewell, My Concubine. Podczas Ceremonii Zamknięcia, która była transmitowana przez Telewizję Polską S.A., odbył się również koncert muzyki filmowej Wojciecha Kilara.
Organizatorzy spotkali się z entuzjastycznym przyjęciem Festiwalu ze strony zarówno uczestników, jak i opinii publicznej. Podczas trwania Festiwalu i po jego zakończeniu napływały liczne gratulacje i listy motywujące do kontynuacji przedsięwzięcia od kilku międzynarodowych stowarzyszeń operatorów i od poszczególnych gości. Vittorio Storaro uznał CAMERIMAGE '93 za kamień milowy w historii sztuki operatorskiej. Luciano Tivoli, Prezes Włoskiego Stowarzyszenia Operatorów (A.I.C.) i Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Operatorów IMAGO nazwał CAMERIMAGE jednym z najważniejszych wydarzeń w świecie filmu w 1993 roku. Victor Kemper, Prezes Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów (A.S.C.) stwierdził, że CAMERIMAGE powinno stać się najważniejszym dla operatorów festiwalem. Dla okolo 20 000 wielbicieli filmu, którzy uczestniczyli w Festiwalu CAMERIMAGE był to niewątpliwie pomyślny początek.
Druga edycja Festiwalu CAMERIMAGE odbyła się w terminie 26 listopada - 3 grudnia 1994. Ponownie Toruń gościł ponad siedemdziesięciu poważanych filmowców z całego świata. Pośród nich znalazło się wielu zdobywców Oskara, reżyserów, producentów, aktorów i tak znanych osobistości jak: Adam Holender, Tibor Mathe, Piotr Sobociński, Vittorio Storaro i Vilmos Zsigmond. Vilmos Zsigmond był przewodniczącym Jury Festiwalu, w którego skład weszli również: John Bailey, Stuart Dryburgh, Adam Holender, Alan Starski oraz Jerzy Wójcik. Jendym z najznamienitszych gości Festiwalu był Arthur Hiller, legendarny amerykański reżyser i autor Love Story, obecnie Przewodniczący Amerykańskiej Akademii Filmowej. To właśnie on otworzył CAMERIMAGE '94 i przedstawił publiczności czarno-biały film White Shadows in Southern Seas. To niegdyś sławne, a dziś kompletnie zapomniane dzieło zostało stworzone w 1929 r., zostało nagrodzone drugim w historii Oskarem dla operatora Clyde'a de Vinna. Arthur Hiller otrzymał również Medal za Wyjątkowy Wkład w Rozwój CAMERIMAGE. Witold Sobociński i Vittorio Storaro zostali nagrodzeni Złotymi Żabami za Całokształt Twórczości. Spośród wielu operatorów, którzy zaprezentowali swoje filmy w Konkursie, Złotą Żabą uhonorowani zostali Tibor Mathe za film Woyzeck oraz Arthur Reinhart za Wrony. Srebrna Żaba przyznana została Piotrowi Sobocińskiemu za Trzy kolory: Czerwony, natomiast Brązową Żabę otrzymał Conrad Hall za Szachowe dzieciństwo. Nagroda Specjalna Festiwalu przyznana została pośmiertnie Fernando Scarfiottiemu, który był scenografem większości filmów Bernardo Bertolucci'ego.
Wiele imprez towarzyszących odbyło się w związku z CAMERIMAGE '94. Najważniejszym spośród nich była wystawa fotografii jednego z najsławniejszych fotografików świata, Ryszarda Horowitza. Pomimo tego, że Horowitz jest Polakiem mieszkającym w USA, był to pierwszy raz, kiedy jego prace zostały pokazane w Polsce. Wydarzenie to dodało Festiwalowi prestiżu i wyjątkowej atmosfery.
Marek Żydowicz, założyciel i Dyrektor Festiwalu, wspaniale trafił w potrzeby świata filmu i po dwóch udanych festiwalach organizowanie trzeciej edycji CAMERIMAGE nie przypominało już "stawiania opery pośrodku pustyni". Festiwal był już dobrze znany i poważany w wielu krajach i z powodzeniem wyznaczał nową ścieżkę w świecie filmu i sztuki operatorskiej. Operatorzy - zapomniani bohaterowie wielu filmów - wreszcie zostali zauważeni, docenieni i zrozumiani. Pomimo tego, że CAMERIMAGE '95 było finansowane przez sponsorów w nowoczesny sposób, wszystko odbyło się zgodnie z planem i atmosfera była jeszcze bardziej inspirująca i przyjazna niż na poprzednich dwóch Festiwalach. CAMERIMAGE '95 odbywał się od 2 do 9 grudnia i zbiegł się ze światowymi obchodami stulecia filmu. Zostały zaprezentowane 62 filmy, z czego 22 w Konkursie.
Conrad Hall, jeden z najwybitniejszych operatorów, znany z tak wyjątkowych obrazów jak Dzień szarańczy, Maratończyk i Szachowe dzieciństwo został laureatem Złotej Żaby za Całokształt Twórczości. Uznanie tego wybitnego artysty dla Festiwalu i jego celu było naprawdę wyjątkowe. To właśnie Conrad Hall zapewnił CAMERIMAGE materiały filmowe ze swojej własnej kolekcji. Jego gotowość do pomocy w każdej kwestii również zasługuje na uznanie, jako że był to kamień milowy w rozwoju Festiwalu jako punktu na mapie międzynarodowych imprez filmowych. Conrad Hall rozszerzył zasięg Festiwalu sugerując, że oprócz operatorów CAMERIMAGE powinien nagradzać również reżyserów za ich Wyjątkową Wrażliwość Wizualną, a także stworzyć specjalną nagrodę za współpracę operatorsko - reżyserską.
Jak zwykle wszystkie filmy zgłoszone do Konkursu na CAMERIMAGE '95 prezentowały największe artystyczne osiągnięcia świata współczesnego kina. Został również stworzony kolejny dział Festiwalu - Panorama Światowa, podczas której pokazywane są filmy, które nie dostały się do Konkursu Głównego. Festiwal zwrócił uwagę świata filmowców i dystrybutorów na to, jak efektywnym narzędziem promocji stało się to coroczne święto filmu. W rezultacie naprawdę wspaniałe materiały filmowe zaczęto zgłaszać do Komisji Selekcyjnej. Pośród dzieł zaprezentowanych podczas CAMERIMAGE '95 znalazły się takie filmy jak: The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain, Nienawiść, Skazani na Shawshank oraz Wichry namiętności. W skład Jury Festiwalu pod przewodnictwem Conrada Halla weszli również: Bob Fisher, Walter Lassally, Witold Sobociński, Jaromir Sofr, Ronnie Taylor, Jost Vacano i Jerzy Wójcik.
Jury przyznało Grand Prix, Złotą Żabę Piotrowi Sobocińskiemu za Siódmy pokój, podczas gdy Srebrną Żabą nagrodzony został Goert Giltay za Latający Holender, a Brązową Żabę otrzymał Roger Deakins za Skazani na Shawshank. Dodatkowo Latający Holender nagrodzony został kilkoma Nagrodami Specjalnymi: dla Gerta Brinkersa za artystyczną reżyserię; dla Anne Verhoeven za projekt kostiumów i dla Luka Van Cleemput za charakteryzację.
Jednym z bardziej interesujących i oryginalnych aspektów CAMERIMAGE '95 była Ceremonia Zamknięcia, która odbyła się w Teatrze im. Willama Horzycy. Podczas Gali zaprezentowano Film, sztukę wyreżyserowaną przez Andrzeja Strzeleckiego, w której zagrali aktorzy grupy teatralnej "Rampa". Podczas ceremonii nagrody wręczane były operatorom przez znanych polskich reżyserów m.in. Krzysztofa Kieślowskiego (który wręczył Nagrodę za Calokształt Twórczości dla Conrada Halla), Roberta Glińskiego, Juliusza Machulskiego, Władysława Pasikowskiego i Radosława Piwowarskiego. Tym gestem reżyserzy wyrazili swoje szczere uznanie dla pracy ich kolegów stojących za obiektywem kamery.
Powstanie Szkoły Filmowej CAMERIMAGE było jednym z wielu dodatkowych przedsięwzięć podjętych po CAMERIMAGE '95. Działając pod auspicjami CAMERIMAGE, szkoła uczy młodych ludzi sztuki filmowej zgodnie z ideami i założeniami towarzyszącymi Festiwalowi. Szkoła Filmowa CAMERIMAGE ma edukować w trzech głównych kierunkach: Scenopisarstwo, Aktorstwo oraz Reżyseria Filmowa i Telewizyjna, a w skład ciała pedagogicznego wejść mają profesorowie ze światowej sławy PWSFTViT w Łodzi, ktorzy wykształcili kilka pokoleń uznanych reżyserów i operatorów.
IV Międzynarodowy Festiwal Autorów Zdjęć Filmowych odbył się w dniach od 30 listopada do 7 grudnia 1996. Nagrodę za Całokształt Twórczości otrzymał Haskell Wexler, prawdopodobnie największy amerykański operator i jednocześnie poważany reżyser, który dołączył do ekskluzywnego grona trzech wspaniałych laureatów z lat poprzednich, Svena Nykvista, Vittorio Storaro i Conrada Halla. Przewodniczącym Jury na Festiwalu '96 był Andrzej Żuławski, a pozostali członkowie to: Robert Alazraki, Andrzej J. Jaroszewicz, Miroslav Ondricek, Alexey Rodionov, Haskell Wexler i Vilmos Zsigmond. Nowa tradycja festiwalowa wybierania słynnych polskich reżyserów na przewodniczących Jury Konkursu Głównego została zaakceptowana. Jednocześnie na na przewodniczącą Jury podczas przyszłorocznej edycji Festiwalu wybrana została Agnieszka Holland.
Taxi Carlosa Saury, Ryszard III Richarda Loncraine, Kola Jana Sveraka (piękna czeska produkcja, ostatecznie uhonorowana Oskarem dla Najlepszego Filmu Obcojęzycznego), Blask Scotta Hicksa, The Pillow Book Petera Greenaway'a oraz Ukryte pragnienia Bernardo Bertolucciego znalazły się pośród filmów zaprezentowanych podczas Festiwalu CAMERIMAGE '96. Ogólnie 19 filmów uczestniczyło w Konkursie Głównym a ok. 30 zaprezentowano w Panoramie Światowej.
Grand Prix - Złotą Żabę - otrzymał Dick Pope za Sekrety i Kłamstwa, Srebrną Żabę przyznano Eduardo Serra za Więzy miłości, natomiast Brązową Żabę Geoffrey Simpsonsowi za Blask.
Dwa całkowicie nowe pomysły zostały umieszczone w programie artystycznym Festiwalu. Jednym z nich było przedstawienie warsztatów operatorskich, prowadzonych przez najznakomitszych gości Festiwalu. Drugim było stworzenie nowej nagrody doceniającej Reżyserię Filmową za Wyjątkową Wrażliwością Wizualną. Zainteresowanie warsztatami było ogromne, a odbyły się one w sali głównej wcześniej odrestaurowanego i przekształconego zboru protestanckiego, w którym swoją siedzibę ma Fundacja Tumult - organizator CAMERIMAGE.
Dodatkowo odbyło sie kilka seminariów dotyczących filmów i sprzętu filmowego. Dwa spośród nich poprowadził legendarny angielski operator Walter Lassally, autor zdjęć do takich klasyków jak Every Day Except Christmas, A Taste of Honey, The Loneliness of the Long Distance Runner, Tom Jones, The Private History of a Campaign that Failed oraz zdobywcy Oskara Grek Zorba. Jedno z seminariów poprowadził też Robbie Müller, operator jednego z bardziej kontrowersyjnych filmu ostatnich lat, znanego i docenionego przez szeroką publiczność, Breaking the Waves.
Pierwszym zdobywcą Nagrody dla Reżysera za Szczególna Wrażliwość Wizualną został John Schlesinger, ceniony za osiągnięcia wizualne w należących do najbardziej poruszających filmów w historii kina - Nocny kowboj, Dzień szarańczy i Maratończyk, wymieniając tylko kilka wyjątkowych dzieł. (Conrad Hall współpracujący z Johnem Schlesingerem podczas produkcji Dnia szarańczy i Maratończyka został nagrodzony Złotą Żabą za Całokształt Twórczości podczas CAMERIMAGE '95).
Jednym z głównych celów organizatorów CAMERIMAGE, od samego początku istnienia Festiwalu, było pozyskanie wielkiej rzeszy zwolenników pośród publiczności. Czynione były wyjątkowe starania, aby podczas każdego kolejnego CAMERIMAGE rozszerzyć zakres imprez towarzyszących - warsztatów, seminariów i wystaw sztuki. Podczas CAMERIMAGE w 1996 r. odbyły się również specjalne Ceremonie Otwarcia i Zamknięcia. Oficjalne mowy Dyrektora Festiwalu i przedstawicieli SAMSUNG ELECTRONICS - jednego ze sponsorów branżowych - poprzedzały wyjątkowe przedstawienie Teatru Buffo, oparte na technikach filmowych i efektach wizualnych. Wydarzenie to było reżyserowane przez Janusza Józefowicza, zorganizowane zostało przy pomocy firmy PARINTEX J. Waltera Thompsona i STUDIO ONE z Warszawy. Dodatkowo teatr Scena Plastyczna, wywodząca się z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zaprezentował przedstawienie Szczelina, wyreżyserowane przez Leszka Mądzika, jedną z najbardziej interesujących osobowości polskiego teatru nowoczesnego. Organizatorzy Festiwalu przygotowali również dwie wystawy fotograficzne - Podróż do innych światówGrzegorza Torzeckiego oraz Impresje SztokholmskieKrystyny Zachwatowicz - żony znanego reżysera Andrzeja Wajdy.
Ponad czterdzieści tysięcy miłośników filmu uczestniczyło w CAMERIMAGE w 1996 roku. Od kiedy główna sala projekcyjna ma pojemność 1000 miejsc, Biuro Festiwalowe przeżywało oblężenie przez publiczność starającą się o bilet wstępu i musiało wstrzymać sprzedaż wejściówek na tydzień przed rozpoczęciem Festiwalu.
Jak zwykle Festiwal zawdzięcza swój ogromny sukces wsparciu i hojności licznych sponsorów. Pośród nich znaleźli się: Polski Komitet Kinematografii wraz z jego przewodniczącym Tadeuszem Ścibór-Rylskim; Władze Lokalne; SAMSUNG ELECTRONICS/POLSKA - główny sponsor wszystkich dotychczasowych edycji Festiwalu CAMERIMAGE oraz KODAK PROFESSIONAL MOTION PICTURE IMAGING - główny sponsor branżowy Festiwalu. Poza tym wśród sponsorów znaleźli się: ARRI, DHL, PANTHER, TELEKOMUNIKACJA POLSKA, S.A., DEDO WEIGERT GMBH i ALUMIL POLSKA - główny sponsor lokalny. AMERICAN AIRLINES i BRITISH AIRWAYS zaopiekowały się gośćmi Festiwalu podróżującymi drogą powietrzną. POLSKI EXPRESS był odpowiedzialny za transport pasażerów na trasie Warszawa - Toruń. TELEWIZJA POLSKA - PROGRAM PIERWSZY i radio satelitarne RMF FM przygotowywały obszerne relacje dotyczące wszystkich wydarzeń związanych z Festiwalem. Reklamy sponsorów: LEVI'S, DHL, UNITED DISTILLERIES oraz RMF-FM były prezentowane przed każdym pokazem filmowym.
CAMERIMAGE '96 został zauważony przez szerokie grono mediów ogólnopolskich. Wśród nich znalazły się gazety Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy, rozgłośnie radiowe RMF FM, RADIO ZET, PROGRAM PIERWSZY, DRUGI I TRZECI POLSKIEGO RADIA oraz RADIO BIS. Relacje telewizyjne obejmowały sprawozdania w TELEWIZJI PUBLICZNEJ i jej lokalnych ośrodkach w Bydgoszczy, Gdańsku, Lublinie, Katowicach i Wrocławiu.
Piąta edycja Festiwalu poświęconego sztuce operatorskiej odbyła się pomiędzy 29 listopada a 6 grudnia 1997 r. a, jako że było to pierwsze jubileuszowe spotkanie, na organizację tego wydarzenia poświęcono wiele energii i wysiłku. Organizatorzy przygotowali naprawdę imponujący program Warsztatów. Były one prowadzone przez najlepszych operatorów świata, a koordynowane przez Vilmosa Zsigmonda - laureata Złotej Żaby za Całokształt Twórczości. Wiele gwiazd filmu było obecnych na Festiwalu, z Jeremy Ironsem i Sophie Marceau na czele. Odbył się specjalny konkurs filmów studenckich oraz retrospektywa dzieł Vilmosa Zsigmonda, reprezentowanych przez m.in. kinowy hit 1997 roku, zdobywcę Oskara Bliskie spotkania trzeciego stopnia. Lord Richard Attenborough, Bernardo Bertolucci, Steven Spielberg i Oliver Stone byli nominowani do Nagrody dla Reżysera za Szczególną Wrażliwość Wizualną, podczas gdy zespoły Ingmar Bergman i Sven Nykvist, Clint Eastwood i Jack Green oraz Bernardo Bertolucci i Vittorio Storaro otrzymali nominacje do Nagrody dla Duetu Operator - Reżyser. Podczas CAMERIMAGE '97 odbyła się również seria seminariów dotyczących różnych aspektów sztuki operatorskiej i filmowej.
Nagrodę za Całokształt Twórczości otrzymał Vilmos Zsigmond. Dodatkowo organizatorzy Festiwalu wydali pamiątkowy, bogato ilustrowany album o życiu i karierze Zsigmonda. Tegoroczna Nagroda dla Reżysera za Szczególną Wrażliwość Wizualną została przyznana Bernardo Bertolucciemu za takie filmy jak The Conformist, Mały Budda, Ukryte pragnienia, Ostatni cesarz, The Last Tango in Paris i Pod osłoną nieba.
Pierwsza w historii Festiwalu Nagroda dla Duetu Operator - Reżyser przyznana została Bernardo Bertolucciemu i Vittorio Storaro. Była uhonorowaniem ich wspólnego wysiłku włożonego m.in. w takie filmy jak A Spider's Stratagem, Mały Budda, The Conformist, Ostatni cesarz, Ostatnie tango w Paryżu, The Moon, The Twentieth Century i Pod osłoną nieba. Vittorio Storaro przybył do Torunia, aby odebrać tę nagrodę i zaprezentować wznowioną wersję pierwszego filmu nakręconego wspólnie z Bertoluccim - A Spider's Stratagem. Poprowadził również seminarium na temat konserwacji kopii filmowych.
Złotą Żabę za Wyjątkowe Osiągnięcia na Polu Technik Operatorskich otrzymał Bobby Arnold, Prezes ARRI. Nagrodę odebrał osobiście i jako jeden z najbardziej dystyngowanych gości CAMERIMAGE został również uhonorowany specjalną kolacją i hołdem złożonym przez zgromadzonych z tej okazji operatorów i filmowców.
Oprocz wielu operatorów przybyłych na CAMERIMAGE '97, Festiwal gościł również największe gwiazdy filmu, a pośród nich znaleźli się Jeremy Irons, Krystyna Janda, Sophie Marceau, Ahn Sung Kyi oraz Beata Poźniak.
Wystawa malarstwa Jerzego Mierzejewskiego, wieloletniego Dziekana Wydziału Operatorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, a także jednego z największych polskich malarzy współczesnych, odbyła się jako impreza towarzysząca CAMERIMAGE. Wystawienie dzieł w sali głównej Fundacji Tumult, siedzibie organizatora Festiwalu, było pomysłem Krzysztofa Zanussiego, byłego ucznia autora prac.
Podczas CAMERIMAGE '97 nastąpiła inauguracja nowego konkursu - etiud studenckich. Zgłoszone filmy oceniane były przez to samo Jury, które oceniało filmy w Konkursie Głównym. Przyznano Złote, Srebrne i Brązowe Kijanki. Celem tej sekcji było danie młodym filmowcom z całego świata szansy na zaprezentowanie swoich prac przed starszymi kolegami oraz pomoc młodym talentom w stawianiu pierwszych kroków w świecie filmu. Ponad siedemnaście szkół przysłało swoje zgłoszenia i trzydzieści trzy krótkie filmy z piętnastu krajów zostały wybrane do konkursu. Około sześćdziesięciu studentów z szesnastu krajów w tym Australii, Anglii, Francji, Niemiec, Węgier, Ukrainy, USA oraz Rosji przybyło do Torunia. Europejskie Centrum Współpracy Młodzieży koordynowało program Homestay, umożliwiając zakwaterowanie wszystkich zagranicznych studentów w domach polskich rodzin w Toruniu.
Konkurs Studencki wygrał i otrzymał Złotą Kijankę Marek Wieser reprezentujący Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi filmem Wątróbka z ziemniakami. Srebrną Kijankę zdobył Marek Gajczak (również z PWSFTViT) za Drogę na Morawy. Brązową Kijankę przyznano Manuelowi Mack reprezentującemu Deutsche Film und Fernsehen Akademie w Berlinie za film A Summer's Day.
Wielu studentów uczestniczyło również w specjalnych warsztatach, zorganizowanych przez twórców Festiwalu, a koordynowanych przez Vilmosa Zsigmonda. Ich tematy koncentrowały się na teorii i praktyce, a zajęcia były uzupełniane przez praktyczne ćwiczenia na planie. Jack Green, Victor Kemper, Walter Lassally, Piotr Sobociński, Mike Southon, Vittorio Storaro, Dedo Weigert, Zbigniew Rybczyński i inni znani operatorzy również uczestniczyli w tych warsztatach.
Najnowsze osiągnięcia kinematografii zostały zaprezentowane przez najlepsze kompanie dystrybucyjne. Wyposażenie związane ze sztuką operatorską zapewnione przez producentów i sponsorów Festiwalu takich jak: LICHT- TECHNIK, PANAVISION oraz ARRI pokazano w Auli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pomimo podobnych prezentacji podczas poprzednich trzech edycji Festiwalu przyjmowanych z wielkim entuzjazmem, goście CAMERIMAGE '97 wyrazili jednomyślną opinię, iż tegoroczna ekspozycja sprawiała wyjątkowe wrażenie.
Festiwal w 1997 roku był hojnie wspierany przez wiele różnych organizacji i firm. Pośród nich znalazły się: MINISTERSTWO KULTURY, Miasto Toruń, TVP, ARRI, PANAVISION, LICHT-TECHNIK, SACHTLER, TIFFEN, MOVIECAM, COLOUR BY DE LUXE, DEDO WEIGERT oraz PANTHER. SAMSUNG był głównym sponsorem Festiwalu, ALUMIL POLSKA głównym sponsorem regionalnym, a RADIO RMF FM zapewniło patronat medialny i liczne serwisy na temat imprezy.
Piąta edycja CAMERIMAGE okazała się wielkim sukcesem. Organizatorzy poczuli się dumni z powodu ich osiągnięć dotyczących międzynarodowego zainteresowania i sponsorowania tego unikalnego Festiwalu. Rekordowa rzesza ponad czterdziestu pięciu tysięcy uczestników brała udział w pokazach filmowych, wystawach i innych imprezach towarzyszących, potwierdzając tym samym, iż CAMERIMAGE zajmuje ważną pozycję w świecie sztuki operatorskiej, zapewniając Toruniowi miejsce w elicie miast związanych ze światem filmu.
Szósta edycja Festiwalu CAMERIMAGE odbyła się w dniach 28 listopada do 5 grudnia 1998 r. Oprócz Konkursu Głównego i Panoramy Światowej w programie umieszczono również nową sekcję Prezentacji Telewizyjnych. Odbyło się specjalne sympozjum na temat obrazu w telewizji, a także miała miejsce dyskusja na temat przyszłości prezentacji telewizyjnych na CAMERIMAGE. Najbardziej prominentni krytycy zorganizowali seminarium pod hasłem "Obraz filmowy jako sztuka", dyskutując na temat publikacji poświęconych ocenie literackich i wizualnych dzieł sztuki. Jak zwykle odbyły się liczne konferencje prasowe, warsztaty, seminaria, prezentacje sprzętu filmowego i inne, podobne wydarzenia skupiające się na roli operatora w filmie, a także uczące sztuki operatorskiej. Organizatorzy Festiwalu wydali również książki o dwóch wielkich ludziach filmu Laszlo Kovacsu i Jerzym Skolimowskim.
Po raz kolejny, wiele sław filmowych uczestniczyło w Festiwalu. Laszlo Kovacs, Gustaf Mandal, Mike Molloy, Robby Müller, Carlos Saura, Jerzy Skolimowski, Piotr Sobociński, Vittorio Storaro, Jeremy Thomas i Krzysztof Zanussi znaleźli się pośród gości CAMERIMAGE. Pokazano kilka wcześniej nagrodzonych filmów Eternity and a DayTheo Angelopoulosa, Dworzec nadzieiWaltera Sallesa, Hanna BiTakeshi Kitano, TangoCarlosa Saury oraz Szeregowiec RyanStevena Spielberga.
W 1998 r. Festiwal przyznał Nagrodę za Całokształt Twórczości dla Laszlo Kovacsa, twórcy zdjęć do takich filmów jak: Psychopata, Easy Rider, Pięć łatwych utworów, Frances, Pogromcy duchów, Last Waltz, New York, New York, Papierowy księżyc, Radio Flier oraz Szampon. Sven Nykvist (trzeci raz gościł na Festiwalu) odebrał Nagrodę dla Duetu Operator - Reżyser Wszechczasów za jego współpracę z Ingmarem Bergmanem. Innymi laureatami Nagrody dla Duetu Operator - Reżyser zostali Robby Müller i Jim Jarmush. Nagrodę dla Reżysera za Wyjątkową Wrażliwość Wizualną otrzymał Carlos Saura, jeden z najbardziej cenionych hiszpańskich reżyserów, znany z takich filmów jak Carmen, Flamenco oraz Taxi. Jego najnowsze dzieło Tango (ze zdjęciami Vittorio Storaro) zostało zaprezentowane w Konkursie Głównym i nie tylko podbiło serca publiczności, ale także zdobyło Nagrodę Specjalną Przewodniczącego Polskiego Komitetu Kinematografii.
Od samego początku, główny podmiot Festiwalu - operatorzy, kładli nacisk na to jak ważna jest praca ich partnerow na panie - reżyserów, aktorów i innych, którzy uczestniczą w produkcji filmu na wiele sposobów. W tym kontekście Gary Oldman, wytrawny aktor i reżyser, uhonorowany został specjalną nagrodą Festiwalu.
Jury CAMERIMAGE '98 miało wiele fascynujących filmów do obejrzenia i ogromną pulę wyjątkowych talentów z całego świata do przyznania im nagród. Przewodniczącym Jury był Jerzy Skolimowski a w skład Jury weszli również Grzegorz Kędzierski i Maria Kornatowska oraz Donald Fredericksen (USA), Jean Michel Hummeau (Francja), Gustaf Mandal (Szwecja), Mike Molloy (Wielka Brytania), Franz Rath (Niemcy) i Giuseppe Rotunno (Włochy). Złotą Żabę przyznano Walterowi Carvalho (Brazylia) za film Dworzec Nadziei. Srebrną Żabę otrzymał Hideo Yamamoto (Japonia) za Hana Bi, a Brązową Żabę Jens Fischer (Szwecja) za Beneath the Surface.
Podczas CAMERIMAGE '98 odbył się również Festiwal Filmów Studenckich, sekcja zapoczątkowana w roku 1997. Tym razem ta część Festiwalu zawierała zarówno Konkurs Studencki jak i Panoramę Światową. Stu piećdziesięciu studentów z zagranicy i około trzystu z Polski wzięło udział w tym przedsięwzięciu. W związku z entuzjastyczną opinią publiczności i gości Festiwalu zaprezentowanych zostało aż trzydzieści dziewięć krótkich filmów. Fascynujące zgłoszenia obejmowały takie filmy jak: Blanche and Marie, Great Falls, Handle with Care, Pills, Photographer, President Kekkonen, Stories of Tio Paco oraz Swimming jasno pokazujące, iż przyszłość kina znajduje się w dobrych rękach. Złotą Kijankę zdobył Danny Featherstone (Australijska Szkoła Radia, Filmu i Telewizji) za film Great Falls. Mikołaj Łebkowski (PWSFTViT, Łódź) nagrodzony został Srebrną Kijanką za film Sfera, natomiast Brązową Kijankę otrzymał Alexey Todorov (Russian State Institute of Cinematography) za A Short Film About a Boy.
Tradycja Warsztatów i Seminariów prowadzonych przez największe sławy operatorskie była kontynuowana również podczas Festiwalu w 1998 roku. Laureaci Nagród za Całokształt Twórczości wzięli na siebie odpowiedzialność za przygotowanie i koordynację tej sekcji Festiwalu. Dowodzenie, po Vilmosu Zsigmondzie w 1997 r., przejął tym razem Laszlo Kovacs. Seminaria kierowane były do doświadczonych filmowców, którzy chcieli spędzić pięć dni intensywnej pracy z jednym z najbardziej poważanych operatorów na świecie. Oprócz Laszlo Kovacsa, tak znani operatorzy jak Theo Bierkens, Robby Müller, Marty Ollstein oraz Arthur Reinhart zademonstrowali sposoby użycia sprzętu filmowego, ustawienia światła i pracy z kamerą, podobnie jak rozwiązywania przeróżnych problemów technicznych na planie, związanych zarówno z robieniem zdjęć w ciągu dnia jak i w nocy. Codzienne zadania realizowane były przy pomocy kamer i obiektywów Panavision i Arriflex i nagrywane na najpopularnieszym, 35mm, asortymencie Kodaka.
Pośród wielu wydarzeń związanych z Festiwalem, wspomnieć należy dyskusję na temat sytuacji prawnej operatorów w Europie. Mając na celu zdefiniowanie i interpretację regulacji chroniących prawa autorskie operatorów w różnych krajach Europy, uczestnicy seminarium postulowali przyjęcie powszechnych standardów prawnych, zdefiniowanych przez poprawione i zharmonizowane prawo europejskie. Europejskie Stowarzyszenia Operatorów skupione wokół IMAGO poparły pomysł utworzenia na CAMERIMAGE specjalnego panelu prawników i zebranie poprawek do standardów prawnych ochrony praw autorskich operatorów.
Festiwal w 1998 r. szerokim echem odbił się w polskich i zagranicznych mediach. Pośród nich znalazły się TVP 2, regionalne stacje telewizyjne, HBO, CANAL + oraz wiele rozgłośni radiowych, zarówno publicznych jak i prywatnych. Codzienne relacje z Festiwalu ukazywały się w Gazecie Wyborczej - ogólnopolskim patronie prasowym. Na CAMERIMAGE '98 akredytowani byli również przedstawiciele innych polskich i międzynarodowych czasopism (m.in. Cinema, Film, Kino, Machina, The Hollywood Reporter, American Cinematographer, International Photographer, Film und TV Kameramann).
Siódma edycja Festiwalu CAMERIMAGE miała miejsce w Toruniu w dniach 27 listopada - 4 grudnia 1999 r. Patronat nad Festiwalem objęli Ministerstwo Kultury, Polski Komitet Kinematografii, Urząd Miasta Torunia oraz inne władze lokalne. Po raz kolejny CAMERIMAGE przyciągnął liczne grono wiodących filmowców z całego świata. Wśród uczestników znaleźli się tak wspaniali operatorzy jak: John Bailey, Dirk Bruel, Dean Cundey, Roger Deakins, Paweł Edelman, Sławomir Idziak, Mahmoud Kalari, Anthony Dod Mantle, Robby Müller, Dick Pope, Gernot Roll, Giuseppe Rotunno, Timo Salminen, Witold Sobociński, Oliver Stapleton, Billy Williams i Jerzy Zieliński. W tym wydarzeniu poświęconym mistrzom obrazu filmowego uczestniczyło również wielu znanych reżyserów - Agnieszka Holland, Norman Jewison, Rolland Joffe, Emir Kusturica, Mike Leigh, Marta Meszaros, Paul Schrader oraz Peter Weir.
Ceremonia Otwarcia, która odbyła się 27 listopada stworzyła okazję dla Andrzeja Jaroszewicza, Przewodniczącego Polskiego Stowarzyszenia Operatorów do przyznania Dyrektorowi i założycielowi CAMERIMAGE, Markowi Żydowiczowi, Honorowego Członkostwa Polskiego Stowarzyszenia Operatorów w uznaniu jego wsparcia dla polskiej kinematografii. Festiwal otwarty został pokazami specjalnymi filmów Topsy-Turvy - najnowszym filmem Mike'a Leigh ze zdjęciami Dicka Pope oraz Herbatką z Mussolinim - najnowszym dziełem Franco Zeffirelli'ego ze zdjęciami Davida Watkina. Nagrody Honorowe wręczone zostały podczas Ceremonii Zamknięcia, która zakończyła się polską premierą Snu nocy letniej (w reżyserii Michela Hoffmana i zdjęciami Olivera Stapletona) i pokazem filmu Federico Felliniego - Casanova ze zdjęciami Giuseppe Rotunno.
Laureatem Złotej Żaby za Całokształt Twórczości został jeden z największych operatorów na śwecie Giuseppe Rotunno. Jego kariera rozpoczęła się w studiach Cinecitta i była kontynuowana serią spektakularnych filmów nakręconych z takimi legendarnymi twórcami jak: Federico Fellini, Vittorio De Sica i Luchino Visconti we Włoszech, a także Robert Altman, John Huston, Stanley Kramer oraz Orson Welles w USA. Jego filmografia, obejmująca ponad sto filmów, jest niewątpliwie monumentanym osiągnięciem. Giuseppe Rotunno otrzymał nagrodę z rąk innego wielkiego reżysera Emira Kusturicy, z którym zaplanował współpracę przy następnym projekcie filmowym. Retrospektywa filmów Giuseppe Rotunno umożliwiła publiczności obejrzenie takich dzieł jak: Cały ten zgiełk, Przygody barona Munchhausena, Casanova, The Leopard, Wilk oraz The Ship Sails On.
Peter Weir przybył na Festiwal, aby odebrać Nagrodę Specjalną dla Reżysera za Wyjątkową Wrażliwość Wizualną, przyznaną mu w 1995 roku. Ten australijski filmowiec, który wyreżyserował takie filmy jak: Stowarzyszenie umarłych poetów, Bez lęku, Piknik pod Wiszącą Skałą, Truman Show oraz Rok niebezpiecznego życia, był bardzo poruszony uznaniem, jakim obdarzyli go organizatorzy Festiwalu, a także owacją na stojąco, którą zgotowała mu publiczność.
Tegorocznym laureatem Nagrody Specjalnej dla Reżysera za Wyjątkową Wrażliwość Wizualną CAMERIMAGE '99 został Rolland Joffe. Reżyser filmów Żegnaj kochanku, Pola śmierci, The Mission, City of Joy oraz Szkarłatna litera zauważył, że jest możliwe nakręcenie filmu bez reżysera, jednak mało prawdopodobne zrobienie tego bez operatora.
Nagrodę za Całokształt Twórczości dla Reżysera za Wyjątkową Wrażliwość Wizualną otrzymał Norman Jewison. Reżyser, który pracował z większością najbardziej poważanych i najwybitniejszych operatorów na świecie przy takich filmach jak: Skrzypek na dachu, W upalną noc, Jesus Christ Superstar oraz Wpływ księżyca odebrał nagrodę dosłownie na kolanach z rąk Rogera Deakinsa. Później, wieczorem, publiczność miała okazję obejrzeć trailer z jego najnowszego filmu Huragan ze zdjęciami Rogera Deakinsa. Nagroda Specjalna dla Duetu Operator-Reżyser przyznana została Mike'owi Leigh i Dickowi Pope, którzy razem nakręcili m.in. Life is Sweet, Nadzy oraz Sekrety i kłamstwa.
Międzynarodowe Jury Siódmego Festiwalu CAMERIMAGE pracowało pod przewodnictwem Mike'a Leigh (Sekrety i kłamstwa, Nadzy, Topsy-Turvy). W skład Jury weszli także Dean Cundey, A.S.C. (Park jurajski, Apollo 13, Ze śmiercią jej do twarzy), Theo Bierkens (Bin Ich Schon), Wolfgang Fischer, B.V.K (Wilder Reiter GmbH, Die Grenze, Zwei wie Wir), Tony Forsberg (Faust, Sunday in September), Anne Goursaud, A.C.E. (Dracula, Stracone dusze), Oliver Stapleton, B.S.C. (Kansas City, Wbrew regułom, Sen nocy letniej) oraz Witold Stok (Close My Eyes, Century). Jury oceniało w Konkursie Głównym następujące, wybitne pod względem wizualnym, filmy:
Jury przyznało Złotą Żabę dla Remi Adefarasina za film Elizabeth. Srebrną Żabę otrzymał Junichi Fujisawa za Hakuchi: The Innocent natomiast Timo Salminen został laureatem Brązowej Żaby za jego film Juha.
Zgłoszenia do Panoramy Światowej objęły następujące filmy:
Oprócz pokazów Topsy-Turvy i Herbatki z Mussolinim podczas Ceremonii Otwarcia, w kategorii Pokazy Specjalne zaprezentowano:
Środa, 1 grudnia 1999 r., była w całości poświęcona filmom zgłoszonym do Konkursu Etiud Studenckich. Studenci reprezentowali następujące szkoły:
Jury nagrodziło Złotą Kijanką Bogumiła Godfrejowa (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, Polska) za film Claire. Srebrną Kijankę otrzymał Piotr Szczepański (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, Polska) za film Q. Brązowa Kijanka zdobyły Daniela Knapp i Kathinka Minthe (Filmakedemie Baden-Württemberg, Niemcy) za ich film Counting Sheep.
Studenci uczestniczący w Festiwalu mieli również okazję obserwować zawodowców przy pracy podczas specjalnych Warsztatów i Seminariów TIME-WARNER/HBO, wspieranych przez PANAVISION, ARRI i AVID. Tegoroczne warsztaty zostały zorganizowane wokół pomysłu, aby dwie niezależne ekipy nakręciły dwa oddzielne krótkie filmy bazujące na tym samym scenariuszu. Każda z ekip składała się z reżysera, operatora i montażysty. Obie grupy dysponowały takim samym sprzętem i pracowały na tych samych planach, a po zdjęciach studenci mieli rzadką okazję obserwować montaż materiału. Studenci mogli również dołączyć do jednej z dwóch ekip - w skład pierwszej weszli John Bailey, Carol Littleton i Paul Schrader, a drugiej Roger Deakins, Martha Meszaros oraz Katarzyna Rudnik. Odbyły sie również fascynujące seminaria prowadzone przez Olivera Stapletona (pracującego ze Stephenem Frearsem) oraz przez Billy Williamsa (Zakochane kobiety), które przyciągnęły uwagę wielu studentów szkół filmowych, a także fanów filmu.
Po raz kolejny Festiwal CAMERIMAGE stał się miejscem Głównego Zgromadzenia IMAGO. Reprezentanci ponad dwudziestu stowarzyszeń operatorów spotkali sie w Toruniu 2 grudnia 1999 pod przewodnictwem Sekretarza Generalnego Frederica Kaczek i Gustafa Mandala, Przewodniczącego Federacji. W programie spotkania znalazla się m.in. dyskusja na temat statusu prawnego operatorów.
FILMSCAPES - podczas Festiwalu miała również miejsce wystawa jednego z najsłynniejszych fotografów Hollywood Petera Sorela. Publiczności zostały zaprezentowane zdjęcia zrobione na planach do filmów Siedem, Szklana pułapka, Lot nad kukułczym gniazdem oraz Lolita.
Sponsorzy Festiwalu mieli ogromny wkład w rozwój i sukces CAMERIMAGE. Heinz Kossler z firmy SACHTLER został laureatem Nagrody za Wyjątkowy Wkład w Rozwój Technik Filmowych. BRITISH AIRWAYS zostało również nagrodzone Honorowym Medalem CAMERIMAGE za wkład i pomoc w organizacji Festiwalu.
Głównym sponsorem CAMERIMAGE '99 był KODAK PROFESSIONAL IMAGING. Wśród pozostałych sponsorów oficjalnych znaleźli się POLSKI KOMITET KINEMATOGRAFII, Urząd Miasta Torunia i władze lokalne, WRANGLER, HBO, TIME WARNER, ARRI, PANAVISION, TECHNICOLOR, COLOR BY DELUXE, SACHTLER, PANTHER, TIFFEN oraz SONY CORPORATION. Wszystkie firmy zaprezentowaly szeroką gamę swojego sprzętu, przyciągając uwagę wielu studentow i innych uczestników Festiwalu.
Patroni medialni: Rzeczpospolita, TVP 2, Radio RFM-FM, Nowości, Radio Toruń i Radio PiK, podobnie jak magazyny The Hollywood Reporter, Film, Kino oraz Cinema zapewnili na swoich łamach obszerne relacje ze wszystkich, związanych z Festiwalem, wydarzeń.
PATRONAT HONOROWY PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ANDRZEJA DUDY
WSPÓŁFINANSOWANIE: MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO, MIASTO TORUŃ ORAZ WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
Strona wykorzystuje pliki cookies.
Czytaj więcej
OK