WWW_Konkurs polskich filmów fabularnych (1).jpg

Skład Konkursu Filmów Polskich 2025!

  1. EnergaCAMERIMAGE
  2. news
  3. sklad konkursu filmow polskich 2025

Prezentujemy skład Konkursu Filmów Polskich 33. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE.

BRAT

Image

Reżyseria: Maciej Sobieszczański
Zdjęcia: Jolanta Dylewska
Produkcja: Apple Film Production
Polski dystrybutor: Monolith Films
Kraj i rok: Polska, Czechy, 2025

Brat to poruszająca opowieść o kobiecie i rodzinie wystawionej na próbę w świecie przemocy, niespełnionych ambicji i narastającego chaosu. Czternastoletni Dawid opiekuje się młodszym bratem i próbuje sprostać oczekiwaniom matki, która chce wyrwać się z toksycznej przeszłości i zacząć od nowa, bez męża odsiadującego wyrok w więzieniu. Choć chłopak ma talent i siłę, to w codzienności rozpiętej między szkołą, domem i ulicą coraz trudniej mu zachować kontrolę. Wszystko komplikuje się jeszcze bardziej, gdy w ich życie wkracza Konrad – jedyny dorosły, któremu Dawid naprawdę ufa. To jednak dopiero początek burzliwych wydarzeń, które mogą ostatecznie rozbić tę rodzinę... albo ją ocalić.

MINISTRANCI

Image

Tytuł angielski: The Altar Boys
Reżyseria: Piotr Domalewski
Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr
Produkcja: Aurum Film
Polski dystrybutor: Next Film
Kraj i rok: Polska, 2025

Grupa nastoletnich ministrantów, sfrustrowana obojętną postawą dorosłych i instytucji Kościoła wobec niesprawiedliwości społecznej, postanawia wdrożyć własny, nietypowy plan odnowy moralnej. Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego, zakładają podsłuch w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy. Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, z tą różnicą, że zamiast peleryn bohaterowie noszą komże.

ŚWIATŁOCZUŁA

Image

Tytuł angielski: Photosensitive
Reżyseria: Tadeusz Śliwa
Zdjęcia: Michał Englert
Produkcja: Wonder Films
Polski dystrybutor: Kino Świat
Kraj i rok: Polska, 2024

Agata to spełniona, kochająca życie kobieta, która jest osobą niewidomą. Robert to wzięty fotograf, który ma wszystko, a jednak czegoś mu w życiu brakuje. Ich spotkanie zmieni wszystko. Razem zdołają stawić czoła przeszłości i przekroczyć własne ograniczenia, odnajdując miłość w akceptacji i odwadze bycia sobą. Światłoczuła to wzruszający film, który wyłamuje się z konwencjonalnych ram gatunkowych. Jego szczerość i subtelny humor dowodzą, że czuć znaczy więcej niż widzieć.

TO SIĘ NIE DZIEJE

Image

Tytuł angielski: This Is Not Happening
Reżyseria: Artur Wyrzykowski
Zdjęcia: Ernest Wilczyński
Produkcja: Bold Humans
Polski dystrybutor: Bold Humans
Kraj i rok: Polska, 2025

Bartek dowiaduje się, że jego nastoletni syn jest sprawcą zabójstwa w szkole. Roztrzęsiony chłopak zwraca się do ojca o pomoc, a ten ukrywa go w mieszkaniu swojej narzeczonej. Mężczyzna próbuje zdobyć samochód, którym planuje uciec z synem za granicę. Gdy partnerka usiłuje go powstrzymać, staje się jego zakładniczką i w tych okolicznościach wyznaje mu, że jest w ciąży. Bartek staje wówczas przed dylematem: które dziecko jest dla niego ważniejsze? Próbując zapanować nad sytuacją, dojrzewa do konfrontacji z prawdą nie tylko o synu, ale także o sobie jako ojcu.

 

ZIMA POD ZNAKIEM WRONY

Image

Tytuł oryginalny: Winter of the Crow
Reżyseria: Kasia Adamik
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Produkcja: Wild Mouse Production, Film Produkcja
Kraj i rok: Polska, Luksemburg, Wielka Brytania, 2025

Warszawa, 13 grudnia 1981 roku. Gdy brytyjska profesor psychiatrii, dr Joan Andrews, przybywa do Polski na gościnne wykłady na uniwersytecie, władze ludowe ogłaszają właśnie stan wojenny i cały kraj z dnia na dzień zamiera. Taksówki zastępują czołgi, a obywatele są traktowani jak pospolici przestępcy. Gdy miasto coraz bardziej pogrąża się w chaosie, uzbrojona jedynie w aparat fotograficzny Joan staje się przypadkowym świadkiem brutalnego zabójstwa popełnionego przez policję. Ściąga to na nią śmiertelne niebezpieczeństwo. Uwięziona w sparaliżowanej Polsce kobieta staje się nagle walczącą o przetrwanie uciekinierką. Kierowana instynktem i wsparta pomocą nowo poznanej studentki, przedziera się przez labirynt warszawskich ulic, by zdążyć na ostatni międzynarodowy lot. Czy zdoła wsiąść na pokład samolotu i wywieźć obciążające zdjęcia, które ma przy sobie?

    © EnergaCAMERIMAGE International Film Festival 2025. All rights reserved.