Podczas tegorocznej edycji Festiwalu EnergaCAMERIMAGE w Toruniu (15-22 listopada) nagrodą za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym zostanie uhonorowana reżyserka i producentka Liz Garbus - jedna z najważniejszych twórczyń współczesnego kina dokumentalnego. W ramach wyróżnienia zostały przygotowano także retrospektywę jej twórczości, poniżej prezentujemy tytuły pokazywane w ramach pokazów:
BOBBY FISCHER KONTRA RESZTA ŚWIATA

Tytuł Oryginalny: Bobby Fischer Against the World
Reżyseria: Liz Garbus
Zdjęcia: Robert Chappell
Produkcja: HBO Documentary Films, Moxie Firecracker Films
Kraj i rok: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, 2011
Ten pełnometrażowy film dokumentalny zgłębia skomplikowane życie Bobby'ego Fischera, szachowego geniusza o niepokornej duszy, którego charyzma i talent rozpaliły ogólnoświatową fascynację „grą królów”. Ewolucja Fischera, od wyobcowanego dziecka, przez szachowy fenomen i globalną gwiazdę, po gniewnego samotnika, a w końcu uciekiniera przed wymiarem sprawiedliwości, to porywająca opowieść o wzlocie i upadku amerykańskiej ikony. Rzadkie materiały archiwalne i wnikliwe wywiady z najbliższymi mu osobami poszerzają fascynujący obraz burzliwych losów tego mistrza umysłu.
COŚ JEST NIE TAK Z CIOCIĄ DIANE

Tytuł Oryginalny: There's Something Wrong with Aunt Diane
Reżyseria: Liz Garbus
Zdjęcia: Michael Tucker
Produkcja: Moxie Firecracker Films
Kraj i rok: Stany Zjednoczone, 2011
Dokument zgłębia sprawę na pozór „idealnej matki”, która, jadąc pod prąd, doprowadziła do tragicznej w skutkach kolizji. W jej wyniku zginęło osiem osób: jej córka, trzy siostrzenice, trzej mężczyźni z drugiego auta oraz ona sama. Przeżył jedynie młodszy z synów. Film z kryminalistyczną drobiazgowością rozkłada na czynniki pierwsze okoliczności zdarzenia, stając się jednocześnie refleksją nad traumą i skrywanymi sekretami, nad uzależnieniem i perfekcjonizmem.
COUSTEAU: CZŁOWIEK LEGENDA

Tytuł Oryginalny: Becoming Cousteau
Reżyseria: Liz Garbus
Produkcja: Anomaly Content & Entertainment (ACE), National Geographic, National Geographic Documentary Films, Story Syndicate
Kraj i rok: Stany Zjednoczone, 2021
W filmie Cousteau: człowiek legenda dwukrotnie nominowana do Oscara® Liz Garbus przygląda się Jacquesowi-Yvesowi Cousteau, jego życiu, kultowym filmom i wynalazkom oraz doświadczeniom, dzięki którym stał się on najbardziej unikalnym i wpływowym głosem w dziejach dwudziestowiecznych ruchów ochrony środowiska – człowiekiem, który zainspirował kolejne pokolenia do ochrony Ziemi.
THE FARM: ANGOLA, USA

Reżyseria: Liz Garbus, Wilbert Rideau, Jonathan Stack
Zdjęcia: Samuel Henriques, Bob Perrin
Produkcja: A+E Networks, Channel 4 Television, Gabriel Films, Kurtis Productions
Kraj i rok: Stany Zjednoczone, 1998
Są trzy rzeczy, które Angola może zrobić z człowiekiem. Po pierwsze: doprowadzi go do punktu wrzenia. Po drugie: wzmocni. Po trzecie: zabije. Tak przynajmniej twierdzi „biskup” Eugene Tannehill, odsiadujący wyrok w największym amerykańskim więzieniu stanowym o zaostrzonym rygorze w Luizjanie, zwanym potocznie Angolą. W sześciu kompleksach zajmujących łącznie ponad 18 000 akrów, znanych jako Farma, przebywa około 5 000 więźniów, z których blisko 85% właśnie tam doczeka końca swoich dni. Kręcony na przestrzeni trzech lat film przedstawia więzienną codzienność oczami sześciu osadzonych, których stonowane opowieści odsłaniają obraz do złudzenia przypominający realia życia na plantacji.
WHAT HAPPENED, MISS SIMONE?

Reżyseria: Liz Garbus
Zdjęcia: Igor Martinovic, Rachel Morrison
Produkcja: Moxie Firecracker Films, Netflix, RadicalMedia
Kraj i rok: Stany Zjednoczone, 2015
Klasycznie wykształcona pianistka, barowa wokalistka, ikona ruchu Black Power i legendarna artystka – Nina Simone prowadziła życie naznaczone bezkompromisową szczerością, muzycznym geniuszem i dręczącą melancholią. W tym epickim dokumencie reżyserka Liz Garbus przeplata niepublikowane wcześniej nagrania i unikatowe materiały archiwalne z najsłynniejszymi utworami Niny, tworząc niezapomniany portret jednej z najmniej rozumianych, a jednocześnie najbardziej kochanych artystek naszych czasów.
