WWW__CLOSE TO SEPTEMBER_cin. Gemma de Miguel Morell_Panorama etiud studenckich szkół filmowych i artystycznych.jpg

Panorama Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych

  1. EnergaCAMERIMAGE
  2. news
  3. panorama etiud studenckich szkol filmowych i artystycznych

Panorama studencka to pozakonkursowa sekcja na EnergaCAMERIMAGE, prezentująca festiwalowej publiczności zgłoszone do selekcji filmy studenckie, które wprawdzie nie znalazły się w sekcji konkursowej, ale ich walory artystyczne i wizualne sprawiają, że nie sposób nie pokazać ich na festiwalu poświęconemu obrazowi filmowemu.

W tym roku w Panoramie zaprezentujemy czternaście krótkometrażowych produkcji z całego świata, zebranych w trzy bloki, po których ich autorzy będą mieli okazję porozmawiać o swoich filmach z przedstawicielami branży filmowej w ramach sesji RoundTable. To swoiste forum wymiany opinii i myśli będzie z pewnością cennym doświadczeniem dla uczestników, które pozwoli poznać innych twórców, jak też ich sposób patrzenia na kinematografię. Po każdym bloku filmów prezentowanych w ramach Panoramy Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych, do ok. 90-minutowej dyskusji zaproszeni zostaną twórcy przedstawionych etiud obecni na Festiwalu.

 

Lista filmów:

CALL SAMBA

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Volej, Samba
REŻYSERIA: Jana Švadlenková
ZDJĘCIA: Nikolas Sand
SZKOŁA: Akademie Michael Higher Vocational School
KRAJ I ROK: Czechy, 2025

Tancerka erotyczna Vivienne wpada w wir psychodelicznej nocy po zażyciu tajemniczego, syntetycznego narkotyku, pod którego wpływem jej rzeczywistość ulega zniekształceniu i nic nie jest już takie jak przedtem. Percepcja kobiety stopniowo rozmywa się, a ona sama dryfuje między wspomnieniami, objawami odstawienia i surrealistycznymi wizjami, niezdolna odróżnić świata realnego od halucynacji. Nierozwiązany konflikt z ukochaną Avą, który prześladuje bohaterkę, więzi ją w destrukcyjnej pętli, z której nie potrafi się uwolnić.

CLOSE TO SEPTEMBER

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Casi Septiembre
REŻYSERIA: Lucía García Romero
ZDJĘCIA: Gemma de Miguel Morell
SZKOŁA: Cinema and Audiovisual School of Catalonia (ESCAC)
KRAJ I ROK: Hiszpania, 2025

Film opowiada o Alejandrze, młodej dziewczynie, która przez cały rok mieszka z rodziną w skromnym ośrodku kempingowym. Historia śledzi jej zmagania ze strachem przed porzuceniem w obliczu rozkwitającego romansu z turystką z Madrytu. Nowa znajomość wydobywa na światło dzienne wszystkie skrywane lęki bohaterki.

THE DISSIDENT

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Rohelise seljakotiga mees
REŻYSERIA: Mathias Albrecht
ZDJĘCIA: Villem Sooster
SZKOŁA: Baltic Film, Media and Arts School (BFM) of Tallinn University
KRAJ I ROK: Estonia, 2024

Pewnego dnia w poczekalni dworca kolejowego pojawia się mężczyzna z zielonym plecakiem i zaczyna czytać na głos książkę. Niepokoi to ceniącego porządek zawiadowcę stacji. Bohater próbuje pozbyć się intruza, zwracając się do wyższych władz o pomoc.

LILY IN THE RAIN

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Lily sous la pluie
REŻYSERIA: Salomé Brocard, Léonard Faugières
ZDJĘCIA: Félix Fradélizi, Tim Saillant
SZKOŁA: École Nationale Supérieure Louis-Lumière
KRAJ I ROK: Francja, 2025

Lily przechodzi w życiu trudny okres i postanawia zapisać się na nietuzinkowe zajęcia z rozwoju osobistego. Prowadząca je trenerka dobrego samopoczucia wita ją z entuzjazmem i udziela trzech porad. Ma wykorzystać nietypowe techniki oddechowe, wypisać na kartkach afirmacje i porozwieszać je po całym domu oraz masturbować się. Bohaterka usiłuje zastosować się do tych absurdalnych sugestii, w nadziei, że pomoże jej to uporać się ze smutkiem.

NO TO PA!

Image

REŻYSERIA: Bartosz Gaczyński
ZDJĘCIA: Bartosz Gaczyński
SZKOŁA: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach
KRAJ I ROK: Polska, 2025

Romans trzeba zakończyć szybko, ale czasem to nie takie proste. Zainspirowany kinem nowej fali film No to pa! to krótka, czarno-biała opowieść o pierwszym przebłysku uczucia rozkwitającego między Małgosią i Staszkiem, którzy próbują zdążyć na ostatni pociąg do domu, tuż przed nadejściem jesieni.

QUICKSTAND

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Treibsand
REŻYSERIA: Nevin Çubuk
ZDJĘCIA: Paul Nägl
SZKOŁA: ifs International Film School Cologne
KRAJ I ROK: Niemcy, 2025

Marco to osiemnastoletni piłkarz z niewielkiego Lindorfu, który ma wkrótce otrzymać życiową szansę: kontrakt z dużym klubem. Podczas gdy mieszkańcy wsi świętują wspólnie jego sukces, w chłopaku narasta lęk przed nieznanym. W trakcie obchodów święta Schützenfest i spotkań ze starymi przyjaciółmi, bohater szuka sposobu, który pozwoliłby mu pozostać w dotychczasowym świecie.

ROCK PAPER SCISSORS

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: 가위바위보
REŻYSERIA: Eunjung Kang
ZDJĘCIA: Seunghyun Lee
SZKOŁA: Graduate School of Advanced Imaging Sciences, Multimedia And Film (GSAIM), Chung-Ang University
KRAJ I ROK: Korea Południowa, 2025

Danbi to wybitna uczennica, która przoduje we wszystkim, czego się podejmie. Gdy dziewczynka traci szansę na zagranie wybranego utworu podczas prestiżowego konkursu fortepianowego, postanawia zawalczyć o swoje, opanowując do perfekcji grę w papier, kamień, nożyce.

ROOFTOP LEMPICKA

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Lempicka Trên Mái Nhà
REŻYSERIA: Hằng Lương Nguyễn
ZDJĘCIA: Carlos Estrada
SZKOŁA: Department of Radio-Television-Film (RTF), The University of Texas at Austin
KRAJ I ROK: Wietnam, USA, 2024

Podczas gdy matka kilkuletniej Thi oczekuje narodzin drugiego dziecka, dziewczynka zaprzyjaźnia się z nową lokatorką Ngoc, kelnerką w nocnym klubie, która właśnie wprowadziła się do ich rodzinnego domu. W miarę jak ich relacja zacieśnia się, Thi odkrywa, że kobieta w tajemnicy pracuje jako seksworkerka. Milczącym świadkiem tych wydarzeń staje się natomiast skradziony z księgarni album z kobiecymi aktami autorstwa Tamary Łempickiej.

 SÁRÚ

Image

REŻYSERIA: Elena Walsh O’Brien
ZDJĘCIA: Adam McCormack
SZKOŁA: National Film School (NFS) at IADT in Dublin
KRAJ I ROK: Irlandia, 2025

Gdy mała dziewczynka wprowadza się do zacisznego domu na skraju pradawnego lasu, przypadkiem natrafia na ukryty w nim czarci krąg, nad którym unosi się aura tajemnicy. Wiedziona ciekawością przekracza zakazaną granicę, uwalniając nadprzyrodzone siły, które przywracają zapomniany porządek dawnego świata.

SONATA

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Sonata a Quattro Mani
REŻYSERIA: Tullio Edoardo Rocca
ZDJĘCIA: Alessandro Massaroni, Carlo Salsilli
SZKOŁA: Gian Maria Volonté School of Cinematic Art
KRAJ I ROK: Włochy, 2025

Poza faktem, że Ginevra i Giulio są rodzeństwem, nic ich nie łączy. Nawet miłość do gry na fortepianie nie jest już ich wspólną pasją. Kiedy kobieta jest zmuszona poświęcić wszystko, by uchronić Giulio przed samozniszczeniem i wylądowaniem w więzieniu, odnajduje w sobie ten sam gwałtowny ogień, który płonie w jej bracie

STRANGERS

Image

REŻYSERIA: Eric Zhang
ZDJĘCIA: Yue Ma
SZKOŁA: NYU Tisch School of the Arts
KRAJ I ROK: USA, 2025

Nastoletni pisarz–samotnik fotografuje Polaroidem spotkanych na ulicy nieznajomych, przypisując każdemu określone cechy. Gdy tego samego dnia ponownie spotyka ekscentryczną dziewczynę, którą wcześniej uwiecznił na jednym ze swoich kadrów, jego świat wywraca się do góry nogami.

SWEDEN

Image

TYTUŁ ORYGINALNY: Schweden
REŻYSERIA: Nik Azad
ZDJĘCIA: Annemarie Chladek
SZKOŁA: Film University Babelsberg KONRAD WOLF
KRAJ I ROK: Niemcy, 2025

Nieustannie pracująca drukarka, urzędnicy wiecznie świętujący urodziny i rybak, który nigdy nic nie złowił. W takie biurowe okoliczności zostaje wrzucony pewien mężczyzna, który będzie musiał zmierzyć się z nimi wszystkimi, niechętnie przyznając przy okazji, że w Szwecji nie ma nic wyjątkowego, a palenie zabija.

THE THINGS WE KEEP

Image

REŻYSERIA: Joanna Fernandez
ZDJĘCIA: Daeil Kim
SZKOŁA: University of Southern California (USC) School of Cinematic Arts
KRAJ I ROK: USA, 2024

Gdy Kate dowiaduje się, że jej matka, z którą od dawna nie utrzymuje kontaktu, nie jest już w stanie funkcjonować samodzielnie, wraca do rodzinnego domu, by posprzątać i zorganizować jej przeprowadzkę do domu opieki. Nie jest to jednak łatwe zadanie, gdyż starsza pani od zawsze chorobliwie gromadziła rzeczy. Gdy Kate odkrywa przyczyny obsesji matki, zaczyna do niej docierać, że zbieractwo było w rzeczywistości aktem samoobrony.

    © EnergaCAMERIMAGE International Film Festival 2025. All rights reserved.