Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych (wcześniej znany jako Konkurs Etiud Studenckich) powstał w 1997 roku. Jego celem jest wspieranie rozwoju oraz konfrontacja dokonań młodych adeptów i adeptek sztuki filmowej reprezentujących szkoły filmowe z całego świata. Każdego roku zwycięzców wyłania międzynarodowe jury złożone z uznanych twórców z branży filmowej oraz innych przedstawicieli świata sztuki i kultury.
Autor lub autorka zdjęć najlepszej etiudy otrzyma nagrodę Złotej Kijanki – Studenckiej Nagrody im. László Kovácsa. Dodatkowo Stowarzyszenie Filmowców Polskich (SFP) zwycięzcę lub zwyciężczynię konkursu nagrodzi czekiem w wysokości 10.000 PLN.

Poza nagrodą główną w konkursie studenckim przyznawane są także nagrody za drugie i trzecie miejsce, czyli Srebrna oraz Brązowa Kijanka.
Lista nominowanych:
ARE YOU A FRIEND OF DOROTHY?

REŻYSERIA: Andrés García Aguirre
ZDJĘCIA: Andres Bernal
SZKOŁA: New York Film Academy (NYFA)
KRAJ I ROK: USA, 2024
Lata 50. XX wieku. Detektyw Neil otrzymuje zadanie zbadania sprawy domniemanego zboczenia seksualnego w spokojnym kompleksie mieszkaniowym. Jako oddany strażnik moralnej czystości, bohater wierzy, że broni wartości sprawiedliwości, wolności i amerykańskiego stylu życia. Jednak po przybyciu na miejsce sprawa przybiera mroczny obrót. Rutynowe śledztwo przeradza się w akt niekontrolowanej brutalności.
DANDELION

REŻYSERIA: Fiona Obertinca
ZDJĘCIA: Bruce Puyu Wang
SZKOŁA: American Film Institute Conservatory (AFI)
KRAJ I ROK: USA, 2024
W Los Angeles lat 70. XX wieku nieheteronormatywna nastolatka o buntowniczej naturze zostaje po raz kolejny odesłana z rodziny zastępczej i trafia pod opiekę pracowniczki socjalnej, która skrywa pewną tajemnicę.
EVER AFTER

REŻYSERIA: Helen Hideko
ZDJĘCIA: Felix Pochlatko
SZKOŁA: Vienna Film Academy – Institute for Film and Television
KRAJ I ROK: Austria, 2025
Belly zanurza się w tajemniczych głębinach podwodnej krainy – jedynym miejscu, gdzie czuje się naprawdę wolna. Na lądzie doświadcza bowiem prześladowania ze strony szkolnych rówieśników, a w domu matka okazuje jej wyłącznie surową miłość. Aby jednak móc żyć w tym mroczno-baśniowym świecie, dziewczynce musi wyrosnąć syreni ogon. Przemiana ta będzie wymagać bolesnej ofiary.
FATHERS

TYTUŁ ORYGINALNY: Otcové
REŻYSERIA: Petr Vlček
ZDJĘCIA: Mikuláš Hrdlička
SZKOŁA: Film and TV School of the Academy of Performing Arts (FAMU)
KRAJ I ROK: Czechy, 2024
Początek XX wieku. Mieszkająca w wiejskiej osadzie młoda gospodyni domowa Lída staje nieoczekiwanie w obliczu małżeńskiego kryzysu, którego powodem jest śmierć jej nieślubnej córeczki. Aby w pełni pozwolić sobie na żałobę, kobieta będzie musiała zmierzyć się z przeszłością i znaleźć w sobie siłę, by wybaczyć.
HAJFONGPOL

REŻYSERIA: Leon Korzyński
ZDJĘCIA: Witold Prokopczyk
SZKOŁA: Warszawska Szkoła Filmowa
KRAJ I ROK: Polska, 2025
Drew, wietnamski imigrant mieszkający w Warszawie, pracuje w sklepie spożywczym swojej matki, żyjąc pod presją jej rygorystycznych wymagań. W tajemnicy rozwija jednak swoją pasję – tworzy misternie zdobione wzory na paznokciach, przełamując kulturowe tabu. Wszystko zmienia się, gdy poznaje Bo, manikiurzystkę i właścicielkę pobliskiego salonu kosmetycznego, która dostrzega jego talent i motywuje do działania.
HOTEL
.jpg&w=3840&q=100)
REŻYSERIA: Halil Tanisan
ZDJĘCIA: Halil Tanisan
SZKOŁA: Łódzka Szkoła Filmowa
KRAJ I ROK: Polska, 2025
Przybyłego do opustoszałego hotelu mężczyznę wita złowroga cisza, która ostrzega go już na progu. Bohater, błąkając się po skąpo oświetlonych korytarzach, nie znajduje tam żadnych oznak życia. Trafia jedynie na nietknięty posiłek samotnie czekający w jadalni, który postanawia zjeść. O zmroku ogarnia go gwałtowna choroba. Zdesperowany rusza chwiejnym krokiem w głąb hotelowego mroku w poszukiwaniu pomocy.
INKUBUS

REŻYSERIA: Reza Sam Mosadegh
ZDJĘCIA: Luca Louis Hain
SZKOŁA: Hamburg Media School (HMS)
KRAJ I ROK: Niemcy, 2024
Niemcy, XVII wiek. Po poślubieniu mężczyzny z chłopskiej rodziny Hildegarda zostaje wciągnięta w spiralę patriarchalnej oraz kościelnej przemocy. Gdy jej pasierbica Agnes ściąga na rodzinę uwagę Inkwizycji, kobieta musi znaleźć w sobie siłę, by zawalczyć nie tylko o dziewczynę, ale i o samą siebie.
THE LIGHTNING ROD

TYTUŁ ORYGINALNY: Matalapaine
REŻYSERIA: Helmi Donner
ZDJĘCIA: Annika Miettinen
SZKOŁA: Department of Film (ELO), Aalto University
KRAJ I ROK: Finlandia, 2025
Irina to młoda matka, która, uciekając przed toksycznym związkiem, szuka schronienia w domu swojej babci. Zamiast wsparcia spotyka się jednak z brakiem zrozumienia jej potrzeb. Gdy za oknem szaleje letnia burza, kobiety z dwóch różnych pokoleń będą musiały wreszcie zmierzyć się ze skutkami zbyt długo tłumionych uczuć.
A MAN FATE FORGOT

REŻYSERIA: Jake R. Fuzak
ZDJĘCIA: Yash Bhatnagar
SZKOŁA: Dodge College of Film and Media Arts, Chapman University
KRAJ I ROK: USA, 2024
Ed to pozbawiony skrupułów, okaleczony pirat w stanie spoczynku, który pewnego razu spotyka zbiegłą niewolnicę Reginę. Kobieta oferuje mu wyrównanie krzywd, szansę wyzdrowienia oraz możliwość odkupienia win w zamian za przysługę. Mężczyzna początkowo odmawia, lecz ostatecznie decyduje się poświęcić, by oddać sprawiedliwość swojej załodze i wyzwolić Reginę, która po wszystkim postanawia zostać piratką.
MARINA

REŻYSERIA: Paoli de Luca
ZDJĘCIA: Francesca Avanzini
SZKOŁA: Centro Sperimentale di Cinematografia – National Film School (CSC)
KRAJ I ROK: Włochy, 2025
Pozostająca od roku w procesie tranzycji Marina spędza letni weekend w domu swojej najlepszej przyjaciółki Camilli. Słyszy tam od wszystkich, że jest piękna, lecz ona sama tak nie uważa. Zamiast tego nieustannie porównuje swoje ciało z ciałem Camilli, obserwując i szkicując ją w swoim notesie. Gdy w domu przyjaciółki pojawia się Lorenzo ze znajomymi, ich trudna do przeoczenia obecność wystawia na ciężką próbę obie kobiety i łączącą je relację.
MEMORY MERCHANT

REŻYSERIA: Adrian Breza
ZDJĘCIA: Alberts Bērziņš
SZKOŁA: Baltic Film, Media and Arts School (BFM) of Tallinn University
KRAJ I ROK: Estonia, 2025
Ciężko chory Magnus potrzebuje pieniędzy na leczenie. Decyduje się wziąć udział w aukcji, na której ludzie wystawiają swoje wspomnienia, by przetrwać. Początkowo planuje sprzedać tylko te najmniej istotne, lecz nie znajduje na nie nabywców. Sfrustrowany mężczyzna zwraca się do Mistrza Aukcji z prośbą o radę. Dowiaduje się od niego, że cały proceder działa inaczej i wymaga większego poświęcenia.
NIBYLANDEX

REŻYSERIA: Agata Kapuścińska
ZDJĘCIA: Mateusz Gzel
SZKOŁA: Warszawska Szkoła Filmowa
KRAJ I ROK: Polska, 2025
Piotr żyje w przekonaniu, że prędzej czy później umrze z powodu licznych alergii. Jego nadopiekuńczy ojciec wciąż traktuje go jak dziecko, strasząc przerażającymi historiami. Jedynym jasnym punktem w życiu bohatera są pocztówki od matki, która podróżuje po świecie, próbując wyleczyć się z tych samych alergicznych dolegliwości. Pewnego dnia Piotr natrafia na starą krzyżówkę, która staje się początkiem jego drogi ku samodzielności.
NIEPOWRÓT

REŻYSERIA: Katarzyna Lewek
ZDJĘCIA: Katarzyna Lewek
SZKOŁA: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach
KRAJ I ROK: Polska, 2025
To ich pierwsze spotkanie po długim czasie. W ciasnej przeszłości rodzinnego domu zderzają się rzeczywistość i tęsknota.
NS4

REŻYSERIA: Paweł Jach
ZDJĘCIA: Paweł Jach
SZKOŁA: Łódzka Szkoła Filmowa
KRAJ I ROK: Polska, 2024
Pracownik Narodowego Instytutu Badawczego NS4 realizuje projekty związane z badaniem i optymalizacją warunków sprzyjających życiu organicznemu.
PHOTO PLAY XX

REŻYSERIA: Zolomon Zelko
ZDJĘCIA: Max Losson
SZKOŁA: Florida State University (FSU) College of Motion Picture Arts
KRAJ I ROK: USA, 2025
Po samobójczej śmierci transpłciowa kobieta zostaje wyrzucona na brzeg Styksu. W trakcie rozliczania się z przewoźnikiem za przeprawę do zaświatów, musi jednocześnie zmierzyć się z kobiecością, którą próbowała pozostawić za sobą.
SERWIS

REŻYSERIA: Michał Edelman
ZDJĘCIA: Nikodem Marek
SZKOŁA: Łódzka Szkoła Filmowa
KRAJ I ROK: Polska, 2024
Wiecznie spłukany Piotruś nocami jest gwiazdą undergroundowego zespołu, a za dnia pracuje jako kelner w hotelowej restauracji. Podczas zamkniętej imprezy firmowej zostaje poddany ogromnej presji: musi usatysfakcjonować trudnych klientów, udobruchać wiecznie niezadowolonego szefa i opchnąć narkotyki zagranicznej gościni hotelu, Joan. A to wszystko na potwornym kacu.
SKIN ON SKIN

REŻYSERIA: Simon Schneckenburger
ZDJĘCIA: Nico Schrenk
SZKOŁA: Filmakademie Baden-Württemberg
KRAJ I ROK: Niemcy, 2025
Jakob pracuje jako ochroniarz w jednej z niemieckich rzeźni przemysłowych, gdzie pochodzący z Bośni Boris zajmuje się ubojem świń. W atmosferze surowej, beznamiętnej brutalności tego miejsca między mężczyznami zawiązuje się subtelna, niewypowiedziana więź, oparta na wspólnym pragnieniu wolności.
THEY MADE YOU INTO A WEAPON AND TOLD YOU TO FIND PEACE

REŻYSERIA: Roxana Stroe
ZDJĘCIA: Antonia Schäfer
SZKOŁA: National Film and Television School (NFTS)
KRAJ I ROK: Wielka Brytania, 2025
Zainspirowany programem Lebensborn – mniej znaną nazistowską inicjatywą z czasów II wojny światowej – film kreśli wizję państwowego ośrodka, w którym dzieci wychowuje się pod ścisłą kontrolą ideologiczną. Oświetlony lampami UV świat oglądamy oczami jedenastoletniego Joshuy, którego poczucie porządku zostaje zachwiane, gdy nowo przybyła osoba kwestionuje przyjęte normy.
TOUGH LOVE

REŻYSERIA: Oisin Mckeogh
ZDJĘCIA: Maiya Rice
SZKOŁA: National Film School (NFS) at IADT in Dublin
KRAJ I ROK: Irlandia, 2024
Po przypadkowym zabiciu klienta świeżo rozwiedziona była gospodyni domowa – dziś domina – musi znaleźć sposób, by wybrnąć z niewygodnej sytuacji, jednocześnie mierząc się z nastoletnim synem, skłonnym do manipulacji.
THE USB PARADOX

REŻYSERIA: Felix Foltas, Jonas Perkmann
ZDJĘCIA: Felix Foltas
SZKOŁA: Salzburg University of Applied Sciences
KRAJ I ROK: Austria, 2025
Kiedy statek kosmiczny pilotowany przez Samanthę zostaje rażony piorunem, konieczne jest ponowne uruchomienie systemu. To rutynowa procedura – nie ma powodu do paniki. Josh, drugi pilot, sięga po pendrive’a restartującego ustawienia i próbuje go podłączyć, ale to dziadostwo po prostu nie chce wejść!
WALUD

REŻYSERIA: Daood Alabdulaa, Louise Zenker
ZDJĘCIA: Henri Nunn
SZKOŁA: University of Television and Film Munich (HFF)
KRAJ I ROK: Niemcy, Syria, 2024
2014. Amuna and her husband Aziz, an ISIS fighter, live as shepherds in the rural Syrian desert. When he takes a very young European ISIS convert as his second wife, Amuna’s day-to-day life is thrown into turmoil.
WHERE TIME STOOD STILL

TYTUŁ ORYGINALNY: Sadac Dro Idga
REŻYSERIA: Nino Benashvili
ZDJĘCIA: Shuli Huang
SZKOŁA: NYU Tisch School of the Arts
KRAJ I ROK: Gruzja, USA, 2024
Proste życie owdowiałej matki i jej córki, toczone w odizolowanej wiosce w górach Kaukazu, zostaje zakłócone przez pojawienie się cudzoziemca szukającego schronienia. Obecność mężczyzny rozbudza w obu kobietach erotyczne tęsknoty, a po jego wyjeździe dręczy je poczucie winy.
WHO WE USED TO BE

TYTUŁ ORYGINALNY: Wie Es War
REŻYSERIA: Lukas Treudler
ZDJĘCIA: Marvin Rizzo
SZKOŁA: Hamburg Media School (HMS)
KRAJ I ROK: Niemcy, 2025
Po wypadku, w wyniku którego Mila zostaje sparaliżowana, ona i Paul zaczynają się od siebie oddalać. Dziewczyna stara się skupić na tym, co przed nią, natomiast jej uwięzionego w przeszłości chłopaka wciąż dręczy poczucie winy. Aby ocalić swój związek, para będzie musiała znaleźć sposób, by odbudować łączącą ich więź, zanim wszystko się rozpadnie.