SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW REŻYSERSKICH 2016
Konkurs Debiutów Reżyserskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Reżyserskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.

 
Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.


 

**********

 

 

 

Agony

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Z filmu dowiadujemy się, że dwudziestokilkuletni student zamordował bez powodu swoją dziewczynę, po czym poćwiartował ją i wyrzucił do śmietnika. A także, że czternastolatka zaatakowała matkę nożem, bowiem ta nie pozwoliła jej korzystać z internetu. Zbrodnie konkretne i niezdefiniowane jednocześnie, wynikające zapewne z setek gubiących się w prozaicznej codzienności powodów. Agonie opowiada dwie równoległe historie młodych, wchodzących w dorosłość mężczyzn, którzy starają się jak wszyscy inni negocjować własne marzenia i pragnienia z otaczającym ich światem. Czy w nich również zakiełkuje chęć lub potrzeba dokonania zbrodni? Z jednej strony są do siebie bardzo podobni, nie mają oparcia w figurach ojcowskich, nie wiedzą, jak rozładować napięcie seksualne. Z drugiej jednak pochodzą z zupełnie innych środowisk i zdają się być od siebie zupełnie inni pod względem ambicji i charakteru. To opowieść o nich i ich pokoleniu, ale także – po prostu – o naturze ludzkiej.
 
Tytuł oryginalny: Agonie
Reżyseria: David Clay Diaz
Zdjęcia: Julian Krubasik
Produkcja: Bayerischer Rundfunk (BR), Hochschule für Fernsehen und Film München - University of Television and Film Munich (HFF München)
Austria, Niemcy, 2016
 
 

All We Had

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bezrobotna, balansująca na krawędzi alkoholizmu, nie potrafiąca znaleźć dla siebie miejsca w rzeczywistości kobieta ucieka z nastoletnią córką od swego n-tego faceta, którą źle je traktował. W poszukiwaniu następnego miasta, w którym oczekuje ich bardzo podobny scenariusz, Rita i Ruthie wyruszają w kolejną odyseję niewielkich sklepowych kradzieży i wykorzystywania pragnących im pomóc naiwniaków. Śpią w samochodzie, marzą o świetlanej przyszłości i wspierają się w każdej sytuacji. Matka i córka przeciwko całemu światu. Pewnego razu Rita i Ruthie zostają jednak zmuszone do stawienia czoła ludziom, których chciały oszukać, co może – ale niekoniecznie musi – być początkiem nowego etapu w ich życiu. All We Had to historia nierozerwalnej więzi matki i córki, i zarazem opowieść o dobrych ludziach, którzy trochę się zagubili w życiu i przestali rozumieć, kim są, oczekując na coś, co nigdy nie nadejdzie. A przynajmniej nie w formie, na jaką liczą.
 
Tytuł oryginalny: All We Had
Reżyseria: Katie Holmes
Zdjęcia: Brett Pawlak
Produkcja: Mustard & Co
USA, 2016
 
 

Alojzy

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alojzy Adorn jest prywatnym detektywem, który po śmierci ojca stracił ochotę do życia, zapełniając pustkę zestawem powtarzalnych czynności i gestów oraz voyeurystyczną z natury pracą, która pozwala mu egzystować w permanentnej emocjonalnej i fizycznej izolacji. Los sprawia, że spotyka na swojej drodze kobietę, która chce to zmienić. A w zasadzie to „spotyka” w słuchawce swego telefonu, bowiem właśnie tak poznaje Verę, która zaprasza go do gry wyobraźni zwanej „telefoniczną wędrówką”. Jedna osoba otwiera za pomocą samego tylko głosu i werbalnej sugestii umysł drugiej, nawiązując w ten sposób pozbawioną ułomnej i niesprawiedliwej fizyczności więź, która pozwala obojgu przeżywać ekscytujące wirtualne przygody i stawać się lepszymi wersjami samych siebie. Alojzy to nakręcone z polotem humanistyczne kino, które stawia szereg ciekawych pytań na temat ograniczeń ludzkiej psychiki oraz nieskończonych pokładów wyobraźni, która pozwala zarówno budować mosty, jak i stawiać mury.
 
Tytuł oryginalny: Aloys
Reżyseria: Tobias Nölle
Zdjęcia: Simon Guy Fässler
Produkcja: Hugofilm Productions GmbH
Polski dystrybutor: Solopan Sp. z o. o.
Szwajcaria, Francja, 2016
 
 

Between Sea and Land

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Północne wybrzeże Kolumbii, na samym skraju Atlantyku, a na nim szereg ledwo trzymających się chatek stojących na palach wbitych w wodę. Zapełniają je biedacy, których nie stać na życie w mieście. Alberto to młody mężczyzna, który od dziecka cierpi na chorobę zwaną dystonią, objawiającą się powolnym zanikaniem mięśni całego ciała. Od wielu lat leży przykuty do łóżka, z nieodłączną aparaturą podtrzymującą życie u boku, oglądając zewnętrzny świat za pomocą trzymanego w ustach lusterka na patyku, które każdego dnia uświadamia mu jak blisko i jednocześnie daleko od morza się znajduje. Jego całym światem są kochająca matka, Rosa, która robi wszystko, żeby uczynić życie syna znośniejszym, a także seksowna koleżanka z dzieciństwa, Giselle, wywołująca w Alberto emocje, które przypominają mu boleśnie o tym, że nigdy nie wydostanie się z więzienia, jakim stało się jego ciało. Mimo to Between Sea and Land jest filmem pełnym nadziei oraz opowieścią o nieskończonej miłości matki i syna.
 
Tytuł oryginalny: La Cienaga - Entre el Mar y la Tierra
Reżyseria: Manolo Cruz, Carlos Del Castillo
Zdjęcia: Robespierre Rodriguez
Produkcja: Mago Films
Kolumbia, 2016
 
 

Delivery

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nacimiento przenosi widza w głąb ciągnących się w nieskończoność kolumbijskich lasów, w których odradzająca się cyklicznie natura skrywa niejedną tajemnicę. To miejsce współczesne i zarazem starożytne, istniejące od dawna w praktycznie niezmienionej formie poza zasięgiem świata ludzi, którzy upierają się, by niszczyć swoją planetę. Pośród zieleni i brązów drzew oraz błękitów pobliskiej rzeki, płynącej zapewne w swoją stronę od tysięcy lat, stoi skromne domostwo, tu i ówdzie przeciekające w trakcie większych ulew i stanowiące jedyną oazę człowieka na przestrzeni setek kilometrów. Mieszkająca w samym sercu kolumbijskiego lasu garstka ludzi żyje z połowu ryb, zbierania kukurydzy oraz egzystowania w zgodzie z naturą w rytm zmieniających się pór roku. Są tam poniekąd obcymi, a jednak nie byliby w stanie wyobrazić sobie innego domu. Główną bohaterką filmu jest Helena, oczekująca już niedługo przyjścia na świat potomka, którego narodziny będą kontynuowały istniejący od zawsze krąg życia.
 
Tytuł oryginalny: Nacimiento
Reżyseria: Martin Mejia Rugeles
Zdjęcia: Nicolas Canniccioni
Produkcja: Martin Mejia Rugeles, Yoreinare Producciones
Kolumbia, 2015
 
 

Demons, The

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Przedmieścia Montrealu, z zewnątrz spokojne, idylliczne, atrakcyjne, we wnętrzach domów pulsujące niespokojną, nierzadko negatywną energią, nie znajdującą ujścia w żmudnej codzienności. Miejsce dokładnie takie, jak setki innych przedmieść, pełne mniej lub bardziej szczęśliwych rodzin, dojrzewających agresywnie nastolatków i dzieciaków dopiero poznających prawidła życia. Głównym bohaterem jest dziesięcioletni Félix, miły, uczynny, choć trochę nadwrażliwy chłopiec, któremu zdarza się odreagować problemy rodzinne i szkolne dziecięcym okrucieństwem, lecz przez większość czasu nie wyróżnia się spośród swych rówieśników. Chłopak jest jednak coraz częściej wystawiany na działanie sił, których nie rozumie, a które napędzają świat, w którym przyszło mu żyć, nawet jeśli jeszcze o tym nie wie. Les démons to precyzyjna filmowa eksploracja ułomności oraz zła kiełkujących w ludzkich duszach, przechodzących z pokolenia na pokolenie, ze społeczeństwa na jednostki, z rodziców na dzieci.
 
Tytuł oryginalny: Les démons
Reżyseria: Philippe Lesage
Zdjęcia: Nicolas Canniccioni
Produkcja: Productions l'unité centrale, Les Films de l'Autre
Kanada, 2015
 
 

Lady Macbeth

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wielka Brytania, XIX wiek. Młodziutka Katherine wychodzi za mąż za znacznie starszego i majętnego właściciela ziemskiego, lecz jest lady jedynie z nazwy. Przyszło jej bowiem żyć w świecie mężczyzn, którzy traktują ją wyłącznie jako piękny bibelot. Coś, na co przyjemnie popatrzeć, czym można się podniecić lub w wyjątkowych sytuacjach pochwalić, a co nie powinno mieć własnej woli. Nie wspominając o ambicjach, marzeniach czy pragnieniach. Śmiertelnie znudzona egzystencją w ciasnych ścianach domu męża, Katherine korzysta z każdej okazji, by zaznać choć odrobinę wolności na pobliskich wrzosowiskach. Popada jednocześnie w desperację i emocjonalnym marazm. Lady Macbeth nie jest jednak opowieścią o uległości i patriarchalnej władzy. Gdy Katherine spotyka bezczelnego, emanującego seksualną energią Sebastiana, nowego pracownika swego męża, zaczyna przechodzić wewnętrzną przemianę. I stopniowo, z każdą kolejną podjętą bezpowrotnie decyzją, zapracowuje na porównanie z tytułu filmu.
 
Tytuł oryginalny: Lady Macbeth
Reżyseria: William Oldroyd
Zdjęcia: Ari Wegner
Produkcja: iFeatures, Sixty Six Pictures
Wielka Brytania, 2016
 
 

Miles Davis i ja

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wykraczająca poza ramy popularnego kina biograficznego filmowa impresja na temat legendarnego muzyka jazzowego Milesa Davisa, podana w formie igrającej z czasem, przestrzenią i możliwościami kina gatunkowego opowieści, w której nie wiadomo do końca, co jest zaczerpniętą z życia bohatera prawdą, a co wymyśloną przez twórców fikcją. Akcja Miles Davis i ja rozgrywa się w większości w 1979 roku, pod koniec pięcioletniej przerwy w karierze muzyka, ale przechodzi również płynnie do wcześniejszych dekad, łącząc ze sobą różne postaci i wydarzenia z życia Davisa oraz dodając wiele nowych. Nagrania jazzowe mieszają się z pościgami samochodowymi, narkotykowe wizje przeplatają z efektownymi strzelaninami, a nielinearna narracja podkreśla wpływ wspomnień o nieudanym małżeństwie na kształtowanie się późniejszej artystycznej wrażliwości legendy jazzu. Film to nakręcona w rytmie jazzowej improwizacji kreatywna interpretacja faktów i mitów na temat Davisa i jego różnych oblicz.
 
Tytuł oryginalny: Miles Ahead
Reżyseria: Don Cheadle
Zdjęcia: Roberto Schaefer
Produkcja: Sobini Films, Crescendo Productions, Naked City Films, BiFRost Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o. o. (UIP Poland)
USA, 2015
 
 

Ostatnia rodzina

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Warszawa, rok 1977. Tomek Beksiński, kultowy dziennikarz muzyczny i tłumacz dialogów w filmach, wprowadza się do nowego mieszkania. Po sąsiedzku, na tym samym osiedlu, mieszkają jego rodzice – zaniepokojona nadwrażliwością i ekscentrycznymi zachowaniami syna Zofia Beksińska i wybitny malarz o nieprzeciętnej osobowości Zdzisław Beksiński. Film ukazuje dramatyczne losy tej rodziny, do której należą również matki Zofii i Zdzisława.
 
Tytuł angielski: The Last Family
Reżyseria: Jan P. Matuszyński
Zdjęcia: Kacper Fertacz
Produkcja: Aurum Film Bodzak Hickinbotham Sp. j.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2016
 
 

Praktykant

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aiman i Suhaila to singapurskie rodzeństwo mieszkające w skromnym, nie rzucającym się w oczy mieszkaniu, egzystując przez większość życia w cieniu zbrodni popełnionych przez ich ojca. Aiman, który będąc nastolatkiem wpadł w nieodpowiednie towarzystwo i dopiero wojskowa dyscyplina pomogła mu poradzić sobie z własnymi demonami, rozpoczyna pracę w więzieniu o zaostrzonym rygorze. Pragnie pomagać skazańcom, którzy żałują swych czynów i chcieliby się zmienić, mając w pamięci, że mógł w przeszłości skończyć jak oni. Mężczyzna zaprzyjaźnia się z Rahimem, więziennym katem, który wykonuje nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat karę śmierci przez powieszenie, do dzisiaj stosowaną w singapurskim prawie. Po pewnym czasie Aiman zaczyna pomagać Rahimowi w jego pracy. Praktykant nie jest ani opowieścią o więziennictwie, ani zaangażowanym politycznie pamfletem, lecz filmem o ludziach, którzy żyją ze śmiercią na co dzień, starając się nadawać jej pozorów godności.
 
Tytuł oryginalny: Apprentice
Reżyseria: Boo Junfeng
Zdjęcia: Benoît Soler
Produkcja: Zhao wei Films, Augenschein Filmproduktion GmbH, Akanga Film Productions, Cinémadefacto, Peanut Pictures
Polski dystrybutor: Aurora Films
Singapur, Niemcy, Francja, 2016