SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW OPERATORSKICH 2016!
 
Konkurs Debiutów Operatorskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Filmowych są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.
 
 

 

Konkurs jest pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.


 

**********
 
 
 
 

Agony

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Z filmu dowiadujemy się, że dwudziestokilkuletni student zamordował bez powodu swoją dziewczynę, po czym poćwiartował ją i wyrzucił do śmietnika. A także, że czternastolatka zaatakowała matkę nożem, bowiem ta nie pozwoliła jej korzystać z internetu. Zbrodnie konkretne i niezdefiniowane jednocześnie, wynikające zapewne z setek gubiących się w prozaicznej codzienności powodów. Agonie opowiada dwie równoległe historie młodych, wchodzących w dorosłość mężczyzn, którzy starają się jak wszyscy inni negocjować własne marzenia i pragnienia z otaczającym ich światem. Czy w nich również zakiełkuje chęć lub potrzeba dokonania zbrodni? Z jednej strony są do siebie bardzo podobni, nie mają oparcia w figurach ojcowskich, nie wiedzą, jak rozładować napięcie seksualne. Z drugiej jednak pochodzą z zupełnie innych środowisk i zdają się być od siebie zupełnie inni pod względem ambicji i charakteru. To opowieść o nich i ich pokoleniu, ale także – po prostu – o naturze ludzkiej.
 
Tytuł oryginalny: Agonie
Reżyseria: David Clay Diaz
Zdjęcia: Julian Krubasik
Produkcja: Bayerischer Rundfunk (BR), Hochschule für Fernsehen und Film München - University of Television and Film Munich (HFF München)
Austria, Niemcy, 2016
 
 

Alojzy

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alojzy Adorn jest prywatnym detektywem, który po śmierci ojca stracił ochotę do życia, zapełniając pustkę zestawem powtarzalnych czynności i gestów oraz voyeurystyczną z natury pracą, która pozwala mu egzystować w permanentnej emocjonalnej i fizycznej izolacji. Los sprawia, że spotyka na swojej drodze kobietę, która chce to zmienić. A w zasadzie to „spotyka” w słuchawce swego telefonu, bowiem właśnie tak poznaje Verę, która zaprasza go do gry wyobraźni zwanej „telefoniczną wędrówką”. Jedna osoba otwiera za pomocą samego tylko głosu i werbalnej sugestii umysł drugiej, nawiązując w ten sposób pozbawioną ułomnej i niesprawiedliwej fizyczności więź, która pozwala obojgu przeżywać ekscytujące wirtualne przygody i stawać się lepszymi wersjami samych siebie. Alojzy to nakręcone z polotem humanistyczne kino, które stawia szereg ciekawych pytań na temat ograniczeń ludzkiej psychiki oraz nieskończonych pokładów wyobraźni, która pozwala zarówno budować mosty, jak i stawiać mury.
 
Tytuł oryginalny: Aloys
Reżyseria: Tobias Nölle
Zdjęcia: Simon Guy Fässler
Produkcja: Hugofilm Productions GmbH
Polski dystrybutor: Solopan Sp. z o. o.
Szwajcaria, Francja, 2016
 
 

Codename Holec

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Honza David jest młodym czechosłowackim reżyserem filmowym, który próbuje za pomocą kina atakować komunistyczną władzę i nawoływać rówieśników do większej samoświadomości. Sęk w tym, że jego filmy są poddawane rządowej cenzurze i nikt ich nie może w kraju oglądać. Helmut Zilk to popularny austriacki producent telewizyjny, który chciałby przekazywać na zachód wiarygodne wieści zza Żelaznej Kurtyny, ale wplątuje się we współpracę z czechosłowackim rządem. I zaczyna zakładać klapki na oczy. Między nimi piękna i powabna aktorka Eva, która kocha jednego, ale kusi ją również wolność oferowana przez drugiego. Klasyczny trójkąt miłosny nie dochodzi jednak nigdy do skutku. Jest bowiem rok 1968, trwa już Praska Wiosna, a na horyzoncie majaczą wojska Układu Warszawskiego. Wszyscy bohaterowie będą musieli opowiedzieć się po jednej ze stron. Deckname Holec to dramat opowiadający o jednostkach uwikłanych w mechanizmy historii, która tłamsi ich indywidualne marzenia i pragnienia.
 
Tytuł oryginalny: Deckname Holec
Reżyseria: Franz Novotny
Zdjęcia: Robert Oberrainer
Produkcja: Dawson Productions, Novotny & Novotny Filmproduktion GmbH
Austria, Czechy, 2016
 
 

Eyes of My Mother, The

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zaczyna się od bestialskiego morderstwa, a potem jest już tylko coraz bardziej intensywnie. Pewna imigrantka, która zaszyła się wraz ze swoją rodziną w uroczym domu ze stodołą gdzieś na amerykańskiej prowincji, pada ofiarą groteskowo uśmiechniętego szaleńca. Całe zajście obserwuje ze zgrozą jej młodziutka córka, dla której nic już nigdy nie będzie takie samo. Lata później dorosła dziewczyna, mieszkająca ciągle w odosobnieniu i osamotniona dodatkowo po śmierci ukochanego ojca, zaczyna coraz bardziej przejawiać skłonności psychopatyczne. Czy zamieni się w równie wielkiego potwora jak człowiek, który skaził ją na całe życie? The Eyes of My Mother to nakręcona w ekspresjonistycznej czerni i bieli opowieść o samotności mącącej zmysły i prowadzącej do desperacji. Dramat straconej jednostki i zarazem klasyczny horror, pełen sugestywnych niedopowiedzeń, gotyckich naleciałości oraz melancholijnej tęsknoty wyrażanej za pomocą utworów fado.
 
Tytuł oryginalny: The Eyes of My Mother
Reżyseria: Nicolas Pesce
Zdjęcia: Zach Kuperstein
Produkcja: Borderline Presents, Tandem Pictures
USA, 2016
 
 

My Angel

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Historia jakich niewiele, baśniowa, odrealniona, a jednocześnie boleśnie rzeczywista. Była asystentka magika trafia do zakładu psychiatrycznego, gdzie dokonuje z nieznanych sobie powodów najbardziej imponującej sztuczki świata: rodzi niewidzialnego syna. Nazywa chłopca Moim Aniołem i nikomu nie wyjawia jego istnienia, by chronić go przed niezrozumieniem i okrucieństwem gatunku ludzkiego. Żadne dziecko nie jest jednak w stanie wytrwać długo pod kloszem rodzicielskiej opieki, więc Mój Anioł zaczyna szybko interesować się światem zewnętrznym. I poznaje niewidomą Madeleine, piegowatego rudzielca o pięknych oczach i czarującym uśmiechu, który nie potrzebuje widzieć, by pokochać. Dziewczyna nie zna prawdy o stanie chłopca, dlatego też ich relacja jest szczera, wyjątkowa, oparta na dogłębnym zrozumieniu. Ale pewnego dnia Madeleine wyjeżdża na operację, która ma przywrócić jej wzrok. Czy po jej powrocie wszystko będzie jak dawniej? I czy miłość może być bezwarunkowa?
 
Tytuł oryginalny: Mon Ange
Reżyseria: Harry Cleven
Zdjęcia: Juliette Van Dormael
Produkcja: Terra Incognita Films, Après le Déluge, Climax Films
Polski dystrybutor: Mayfly
Belgia, 2016
 

Plac zabaw

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Koniec roku szkolnego w prowincjonalnym polskim mieście. Dla 12-letniej Gabrysi to ostatnia szansa, by wyjawić koledze z klasy, że jest  w nim zakochana. Dziewczynka aranżuje sekretne spotkanie i szantażem zmusza chłopca, żeby się na nie stawił. Ale to, co miało być intymną rozmową  wymyka się spod kontroli i wiedzie do nieprzewidzianych i tragicznych rezultatów.
 
Tytuł angielski: Playground
Reżyseria: Bartosz Maciej Kowalski
Zdjęcia: Mateusz Skalski
Produkcja: FILM IT Sp. z o. o.
Polski dystrybutor: NEXT FILM Sp. z o. o.
Polska, 2016
 
 

Play the Devil


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gregory to osiemnastoletni Trynidadczyk, który mieszka na wsi ze swoją ciężko pracującą babcią, próbując wyrwać się ze świata biedy i braku możliwości za pomocą wytężonej nauki. Jest uzdolniony, wszyscy to wiedzą, ale podczas gdy całe otoczenie wmawia mu, że powinien studiować medycynę, on wolałby zostać fotografem. Gdy znacznie starszy biznesmen James wyraża  zainteresowanie jego talentem, Gregory nie potrafi odmówić spędzenia kilku chwil życia w luksusie. Tym bardziej, że nowy przyjaciel pożycza mu również swój aparat cyfrowy i zdaje się rozumieć zarówno jego artystyczne pasje, jak i dręczące chłopaka dylematy moralne. Czy Gregory zasmakuje owocu zakazanego, ryzykując to, na co tak wytrwale pracował? A jeśli tak, to czy będzie w stanie pozostać dalej sobą? Play the Devil to mocno osadzona w kulturze, tradycjach i rytuałach Trynidadu i Tobago opowieść o radościach, smutkach i przekleństwach wieku dojrzewania oraz procesu młodzieńczego poszukiwania własnego miejsca w świecie.
 
Tytuł oryginalny: Play the Devil
Reżyseria: Maria Govan
Zdjęcia: James David Wall
Produkcja: Play the Devil Pictures Ltd.
Trynidad i Tobago, 2016