MISTRZOWIE, KTÓRZY ODESZLI: HASKELL WEXLER I VILMOS ZSIGMOND
Festiwal Camerimage od początku swego istnienia jest przestrzenią do dyskusji o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości kina. Zapraszając do nas setki autorów zdjęć oraz innych profesjonalistów branży filmowej z różnych miejsc świata, zachęcamy do wymiany poglądów, uwag i wizji oraz konfrontowania się ze sztuką najlepszych i najbardziej cenionych twórców. Cykliczna sekcja „Mistrzowie, którzy odeszli”, zapoczątkowana w 2012 roku i poświęcona największym poetom filmowego obrazu, jest wynikiem właśnie tej idei, wyrazem naszej wiary, że przeszłość ma udział w formowaniu przyszłości.

Cykl „Mistrzowie, którzy odeszli” spotkali się z pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony zawodowców z branży, jak i nie związanych profesjonalnie z kinem uczestników festiwalu. Dotychczas w ramach cyklu przedstawiliśmy między innymi dzieła Jerzego Lipmana, Johna Alcotta, Zygmunta Samosiuka, Néstora Almendrosa i Gunnara Fischera. W tym roku odbędzie się specjalna edycja sekcji, poświęcona Haskellowi Wexlerowi oraz Vilmosowi Zsigmondowi, dwóm mistrzom światła i kamery, laureatom Nagrody za Całokształt Twórczości Camerimage oraz wielkim przyjaciołom Festiwalu, którzy odeszli na przełomie tego roku, pozostawiając nas z dziesiątkami genialnych obrazów filmowych, ale także z żalem, że nigdy już się z nimi nie spotkamy.
 
Vilmos Zsigmond i Haskell Wexler na Camerimage,
Archiwum Camerimage

Więcej o karierze oraz twórczości Haskella Wexlera i Vilmosa Zsigmonda możecie przeczytać w esejach napisanych przez Davida Heuringa (TUTAJ i TUTAJ), natomiast już teraz zapraszamy na festiwalowe spotkania z nakręconymi przez nich klasykami kina..
 
Spośród dzieł Wexlera pokażemy trzy filmy: Lot nad kukułczym gniazdem  Miloša Formana, W upalną noc  Normana Jewisona oraz Kto się boi Virginii Woolf?  Mike'a Nicholsa; wszystkie przełomowe, czy to w kwestii ideologicznej - ukazywania idei nonkonformizmu lub napięć rasowych w Stanach Zjednoczonych, czy artystycznej – w wymiarze podkreślania piękna czarno-białych zdjęć filmowych. Za pracę nad obrazem Nicholsa Wexler został nagrodzony pierwszym z dwóch przyznanych mu Oscarów.
 
Haskell Wexler na Camerimage,
zdj. Photointime

Również trzy projekcje zaplanowaliśmy w hołdzie twórczości Vilmosa Zsigmonda. Uczestnicy Camerimage będą mogli przypomnieć sobie McCabe'a i panią Miller  Roberta Altmana, Uwolnienie  Johna Boormana oraz Łowcę jeleni  Michaela Cimino. Każdy z tych tytułów jest inny od pozostałych i korzystający z różnych środków wyrazu – rewizjonistyczny western, intensywne kino survivalowe, przejmujący manifest antywojenny – jednakże wszystkie ukazujące magię klasycznych zdjęć filmowych.
 
Vilmos Zsigmond na Camerimage,
Archiwum Camerimage
 
To z takich obrazów zrodziło się tzw. „Nowe Hollywood” lat 70., pozostając po dzień dzisiejszy wzorcem dla zaangażowanych politycznie i społecznie twórców, którzy chcą kręcić filmy, by wchodzić z widzami w dialog.

Więcej informacji o datach i miejscach seansów podamy bliżej rozpoczęcia festiwalu, wraz z programem 24. edycji Camerimage.