KINO NORWESKIE NA CAMERIMAGE
Z prawdziwą przyjemnością uchylamy rąbka tajemnicy i zdradzamy kolejny element programu.

Prezentację sekcji pozakonursowych zaczynamy mocnym akcentem. W cyklu poświęconym kinematografiom narodowym nadszedł bowiem czas na Przegląd Kina Norweskiego. Przybliżymy je uczestnikom Camerimage poprzez dokonania niezwykłego duetu artystów, którzy w ciągu wielu lat współpracy stworzyli filmy różnorodne, ale niezmiennie doskonałe wizualnie i technicznie, zdobywając  uznanie widzów nie tylko w Norwegii, ale na całym świecie. Z prawdziwą przyjemnością prezentujemy dorobek duetu reżysersko-operatorskiego: Hans Petter Moland – Philip Øgaard.
 
Kadr z filmu "Pewien dżentelmen"
 
Kadr z filmu "Aberdeen"

Współpraca tych dwóch niezwykłych artystów jest doskonałą ilustracją idei, która od początku przyświecała festiwalowi Camerimage. Ich dorobek pozwala spojrzeć na film jako na dzieło złożone, pomaga zrozumieć, jak ważna jest twórcza współpraca reżysera i autora zdjęć. Jednocześnie zaś jesteśmy przekonani, że filmografia duetu Hans Petter Moland – Philip Øgaard, zawierająca zarówno filmy tematycznie i wizualnie wyrastające z tradycji norweskich, jak i te bardziej uniwersalne, umożliwia szerokie spojrzenie na całą kinematografię ich kraju. 
 
W ramach Przeglądu Kina Norweskiego – retrospektywy duetu Hans Petter Moland – Philip Øgaard, zaprezentujemy następujące filmy:
  • Zero Kelvin (Kjærlighetens kjøtere), 1995 r.
  • Aberdeen, 2000 r.
  • Pedersen, nauczyciel z gimnazjum (Gymnaslærer Pedersen), 2006 r.
  • Pewien dżentelmen (En ganske snill mann), 2010 r.
  • Obywatel roku (Kraftidioten), 2014 r.
 
 

To dla nas prawdziwy zaszczyt, że patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Norwegii w Polsce.
 
 

W organizacji retrospektywy niezwykle pomógł nam również partner wydarzenia - Norweski Instytut Filmowy.
 
 
 
 
- - - - - - -


Hans Petter Moland urodził się w Norwegii, ale wiele lat spędził w Stanach Zjednoczonych, gdzie ukończył reżyserię na Emerson College w Bostonie. Początkowo zajmował się tworzeniem filmów reklamowych, zdobywając najbardziej prestiżowe wyróżnienia w branży, m. in. Złotego Lwa na Cannes Commercial Film Festival i Clio Award w Nowym Jorku. Po powrocie do Norwegii w 1985 roku założył Moland Film, która szybko stała się jedną z największych skandynawskich firm produkujących filmy reklamowe.
 
Hans Petter Moland,
dzięki uprzejmości Norweskiego Instytutu Filmowego

Dramat wojenny Ostatni kapitan z 1993 roku był jego pełnometrażowym debiutem fabularnym, a dwa lata później powstał przełomowy dla kariery reżysera obraz Zero Kelvin, nagrodzony norweską Amandą i główną nagrodą jury na festiwalu w San Sebastian. Kolejne filmy przynosiły Molandowi coraz większy rozgłos, również dzięki rolom znakomitych aktorów, takich jak Tim Roth, Nick Nolte czy Stellan Skarsgård. Współpraca z tym ostatnim okazała się szczególnie owocna i długotrwała.

Filmy Hansa Pettera Molanda cieszą się popularnością pod każdą szerokością geograficzną, o czym świadczą nagrody, nominacje i wyróżnienia z festiwali na całym świecie, by wymienić chociażby Berlin, Melbourne, Edynburg, Montreal, Lubekę, Karlove Vary czy Mediolan.
 
 
- - - - - - -
 

Philip Øgaard należy do najbardziej cenionych norweskich autorów zdjęć filmowych. Jego dorobek obejmuje kilkadziesiąt tytułów. Oprócz projektów współtworzonych z reżyserem Hansem Petterem Molandem, uznanie przyniosły mu również zdjęcia do takich filmów jak  Historie kuchenne  Benta Hamera, Kim Novak Never Swam in Genesaret's Lake  Martina Asphauga czy North i Welcome to Norway  Rune Denstad Langlo. W roku 2000 zdobył Brązową Żabę Konkursu Głównego Camerimage za zdjęcia do Aberdeen – filmu, który przypomnimy w tegorocznej retrospektywie.
 
Philip Øgaard,
dzięki uprzejmości Norweskiego Instytutu Filmowego